På atv'n!

onsdag 2. oktober 2013

Langsomme og raske muskelfibre

Da jeg leste boka "Kom igjen jenter!" som jeg blogget om for et par innlegg siden, sto det noe om langsomme og raske muskelfibre, eller der ble de kalt lange og korte muskelfibre. Jeg har jo vært litt småsnurt over at Lille Gubben tydeligvis responderer mye bedre enn meg på intervalltreningen, litt fremgang har jeg jo hatt siden starten, men jeg kan ikke måle meg med ham!
 
Jeg liker dessuten mye bedre å gå eller jogge tur enn å løpe intervaller. Har lett litt på nettet også og fant denne artikkelen "Derfor løper den ene fortere". Nå er selvfølgelig ikke jeg noe som helst i nærheten av nivået disse damene er på, men for noen få år tilbake løpe jeg en del i et par somre og vet at jeg ganske fort kommer i grei form til å jogge 5 km uten problemer i alle fall. For meg er det som en halvmaraton.
 
Sitat fra artikkelen:
 
Alle mennesker er utstyrt med et visst antall hurtige og langsomme muskelfibre. Hvordan fordelingen av de ulike fibrene er, avgjør om en person er eksplosiv eller utholdende. En typisk sprinter har gjennomsnittlig 76 prosent hurtige og 24 prosent langsomme muskelfibre, mens fordelingen hos en langdistanseløper i gjennomsnitt består av 21 prosent hurtige og 79 prosent langsomme fibre.
 
Jeg har antagelig overvekt av langsomme muskelfibre mens Lille Gubben har flest hurtige. For vi har faktisk sett den tendensen der tidligere når vi har løpt sammen også, at han er mer eksplosiv mens jeg kan holde det gående lengre på lavere intensitet. Så da er det bekreftet gitt. Litt kult.
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar