På atv'n!

mandag 22. april 2019

Kaktus!

Ettersom jeg har bodd på to steder de siste 14 årene har det blitt lite inneplanter for å si det sånn. Har hatt noen få som merkelig nok har overlevd, en smaragdpalme som har vokst seg temmelig diger, en svigermors skarpe tunge som opprinnelig må være rundt 30 år gammel, denne har blitt delt opp og pr. nå har jeg to, men den ene skal deles i to eller tre så snart jeg får tid. Har også 2-3 kaktuser, en i byen og to på Orkanger og forleden dag oppdaget jeg plutselig at den ene på Orkanger blomstrer!

Kaktusen er liten, ca. 10 cm høy, den har ikke vokst stort og det er 3 kuler i samme, lille potte, den har stått i sitt lille hjørne i det store karnappvinduet i 5-6 år (?) og får en skvett vann nå og da. Så jeg ble mildt sagt forbauset da jeg oppdaget en nydelig liten krans av blomster rundt hele kaktusen!


Ikke prangende, ikke store, ikke fargerike, men utrolig søte og vakre når man kommer nære innpå dem:


Skulle likt å vite hva denne heter - noen som vet?

Fikk hjelp på facebook, kaktustypen heter Mammillaria, men arten er det vanskelig å si, finnes mange, mange arter av denne. Morsomt lell!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar