På atv'n!

onsdag 16. oktober 2013

Schønberg Erken og nok en svett morgen

Jeg husket plutselig at jeg har jo selv en av Henriette Schønberg Erkens kokebøker i kjøkkenbokhylla nemlig denne:


Utgitt på Aschehoug & Co i 1938 og omslaget bærer preg av at den har vært hyppig i bruk på kjøkkenet, men inni er boka helt fin. Jeg kjøpte den på Adamstuen Antikvariat i Trondheim for mange år siden, ga faktisk 175,- for den! Ønsker meg den store da, ikke nyutgaven, men en gammel en, det hadde vært gøy!

Boka inneholder noen få bilder, dette er fra bokens innledning:


Renslighet er en dyd. Har du eget strieforkle til bruk når du pusser komfyren og vasker golvet? En passe kort (?) vaskekjole og store forklær til annet kjøkkenarbeide? Hodetørkle?

Og ikke minst - har du egne budsjetter på kjøkkenet? Jeg siterer fra bokens andre side:
"Der må finnes eller føres en særskilt konto for mat, for brensel, for drikke, for beklædning o.s.v., ikke kjøtt, parafin, smør, støvler, såpe, fisk om hinannen."

Det er ikke så mange rare oppskrifter i denne, men jeg kan jo nevne farsert tunge, hestekjøttkaker, forlorne kalvekyllinger (hva i all verden er en kalvekylling???), forloren skilpadde (der kom skilpadden ja!), pastinakkboller og tomatpudding. God appetitt!

Ellers har jeg startet dagen med 36 min / 15 km på trimsykkelen. Ble god og svett gitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar