På atv'n!

lørdag 13. juni 2015

Fuglebrett

Har du fuglebrett? Der jeg bor i Trondheim er det ikke tillatt med fuglebrett, synd, men jeg skjønner det jo - om 560 leiligheter skulle hatt fuglebrett hadde det nok også blitt en viss rotteplage - og fugleskittplage!

Men her ute hos Lille Gubben er det lov med fuglebrett! Det er 8 år siden vi flyttet ned i 1. etg nå og da spurte jeg om han hadde matet fuglene her noen gang. "Nei, her er det ikke fugler," var svaret. "Men har du prøvd å legge frem fuglemat da?" spurte jeg. "Neeeei..." Vel - fuglebrett ble innkjøpt og det viste seg å være fugler her. Masse fugler!

I går fikk jeg også fanget gråspurven på minnebrikken:


Noen ganger er det flere fuglearter på brettet på en gang, en morgen her var det 5 (!) ulike sorter samtidig på de to materne! I dag rakk jeg å knipse disse tre:


En grønnsisik, en gråspurv og en dompap. Til daglig har vi også bokfink, kjøttmeis, blåmeis og ofte svartmeis. Det er utrolig koselig med fuglebrettet og på denne tiden går det med rundt 3 kg solsikkefrø på 2-3 dager! Det er ikke småfugler vi har vet dere, det er gribber!

1 kommentar: