På atv'n!

torsdag 5. mai 2016

Dvergspett igjen!

Skulle bare rusle en tur langs Orkla i finværet, men hadde ikke kommet langt da jeg skimtet noe i venstre øyekrok. Så at det var en fugl som var for stor til å være meis, men for liten til å være skjære og da jeg så de hvite stripene på ryggen dens skjønte jeg det med en gang - dvergspett! Igjen! Så jo en på hytta for akkurat to måneder siden og i dag så jeg to! Det var nemlig to, men jeg fikk bare den ene på minnebrikken, den andre var mer sjenert.


Dvergspetten er vår minste hakkespett, den er på størrelse med en gråspurv og er en aktiv og livlig krabat. Den ser ved først øyekast ut som en liten flaggspett, men når man ser nærmere på den så er det mange ulikheter. For det første størrelsen, dvergspetten er 14-16 cm lang mens flaggspetten er 25 cm lang, altså ganske mye større. Den har dessuten svart rygg med et stort hvitt felt på hver vinge, dvergspetten har hvite tverrstriper på den svarte ryggen og den mangler den røde gumpen som flaggspetten har. Men som hos flaggspetten har hannen rød isse, flaggspettens hunn har svart, mens dvergspettens hunn har hvit.

Dvergspetten har stått på rødlista i 2006, men er nå å betrakte som livskraftig og er tatt av lista igjen. Heldigvis! En flott liten fugl som jeg håper å få møte flere ganger!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar