På atv'n!

lørdag 25. november 2017

Jeg elsker førjulstiden!

I dag har det vært hektisk aktivitet på Farmen - først var det Lille Nissegubben og svigerfar som styrte på kjøkkenet og etter noen timer kunne vi stolt beundre 10 kg spekepølse som skal henge i 4 uker til tørk:


Deretter gikk Lille Nisseegubben og jeg rett på leverpotei. Lever, kotelettkjøtt og spekk, egg, helmelk og krydder, ser ut som ei ekkel gugge før den går i ovnen:


Men etter 1t 40 min i vannbad i stekeovnen ser den slik ut:


Middagen i dag var hjemmebakt brød av Lille Nissegubben, med bremykt og leverpostei som var så fersk at den fremdeles var lunken! Aldeles himmelsk!

Til slutt inntok jeg kjøkkenet alene og slengte sammen noen kokosmakroner. De gangene jeg har laget det før har jeg alltid pisket eggehviter og sukker (eller melis) til marengsmasse og hatt i vaniljesukker og kokos, men denne gangen prøvde jeg en ny variant. Eggenhvitene piskes lett i en kjele til det skummer, så røres resten i og kjelen settes på middels varm plate. Rør godt hele tiden i 10 min, eller til massen er tykk som nesten ferdig risgrøt. Sett i topper på bakeplata og stek i 10 min.

Dessverre ble det bare 25 stk av denne oppskrifta, men disse 21 nådde fryseren med et nødskrik:


Ser ikke bort fra at jeg må lage nye til jul... 

Jeg elsker førjulstiden!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar