På atv'n!

lørdag 29. september 2018

Molybden

Hva er det du snakker om, tenker du kanskje nå. Molyb...hvafornoe?!

Molybden er et grunnstoff som kroppen trenger litt av, spesielt til urinsyrestoffskiftet. Lille Gubben hadde tidligere i år et realt anfall av urinsyregikt / podagra og i etterkant av det googlet han flittig omkring det. Han fant ut at molybden kunne hjelpe og fant en nettside som selger molybdendråper og kjøpte disse.

Hans far har en tid vært plaget med smerter i hofte og lår og ingen undersøkelser viste noe særlig galt, men mannen sto jo knapt på beinet! Lille Gubben mente at det hørtes ut som de smertene han hadde da han hadde podagra, de trenger nemlig ikke sitte i stortåa selv om de vanligvis gjør det. Svigerfar begynte på molybdendråper og etter 3-4 uker er han som en ungfole!

Jeg har selv vært plaget med smerter i hendene ved kaldt og rått vær og så fort den deilige sommeren i år var over så smalt det til som vanlig. Etter de gode erfaringene til Lille Gubben og svigerfar så fant jeg ut at jeg også skulle prøve molybden. Tok 3 dråper i et halvt glass vann hver morgen. Det gikk en uke uten bedring. Det gikk to uker uten bedring. Etter 3,5 uke oppdaget jeg plutselig at jeg ikke hadde hatt smerter på flere dager! Trappet da ned til å ta dråpene 3 dager i uka og det hender jeg kjenner at det er litt ømt, men det er en helt annen verden enn for en måned siden!

Selv når det er typisk "lavtrykksvær" med storm, regn og +3 grader så er hendene helt fine. Selv om jeg strikker i flere timer så merker jeg ingenting! Det er helt sprøtt...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar