På atv'n!

fredag 13. november 2020

Homalomena Lemon Lime

 I slutten av august kjøpte jeg en ny potteplante, det var kjærlighet ved første blikk mellom meg og Homalomena Lemon Lime, den fikk selvfølgelig kjapt klengenavnet Hompalompaen (Hompalompaene er de små vesenene som jobber i Willy Wonkas sjokoladefabrikk i Charlie og sjokoladefabrikken av Roald Dahl).

Til å begynne med var alt bare velstand og den var stor og vakker!


Jeg elsker planten og synes den er så vakker! Så nydelige farger og den kom med nye blader og var såååå fin!

Så begynte det å komme ett og annet gult blad og en kveld jeg var på vei i seng og tok en nærmere titt på den da jeg gikk forbi fant jeg noen få bittesmå kryp! Bare et par millimeter store, men de var der på undersiden av bladene! Var så vidt jeg klarte å sovne den kvelden!

Jeg leste meg opp og fant ut at det måtte være trips og at den liker det tørt så jeg dusjet den titt og ofte. Det hjalp ikke det minste, de gule bladene fortsatte å komme, jeg fant ikke mange trips på den, men en og annen nå og da. Det var små merker på undersiden av bladene etter der tripsen har bitt hull og sugd til seg plantesaft.


Bildet er fra 15. oktober, da var den fremdeles flott! Jeg snakket med den og puslet om den og mannen pleide å erte meg - "Hvordan går det med den? Har den det bra?" Men det gikk jo opp for meg etter hvert at den ikke hadde det!

Jeg har prøvd å vanne den med salmiakkvann, å vaske bladene med bladglans og jeg har dusjet den med heksemiks (vann, grønnsåpe, zalo, salmiakk og bakepulver), men det ble bare enda flere gule blader.

I dag gjorde jeg et siste forsøk - tok planten ut av potten og pellet av all den jorden jeg fikk til, resten skylte jeg av i en bøtte lunkent vann. Skylte hele planten godt under kranen i lunkent vann også i tilfelle det skulle være noen kryp som tasset omkring.


Røttene så heldigvis hvite og fine ut så jeg vasket både innerpotte og pyntepotte godt og plantet den på nytt, i helt nykjøpt temperert jord (her prøver jeg alt!) før jeg vasket bordet der den har stått med salmiakk og satte den på plass igjen.


Sånn ser den ut i dag og jeg krysser fingrene for at tripsene nå er historie og at Hompalompaen kommer seg igjen!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar