På atv'n!

søndag 2. mai 2021

Kompostbinge / jordfabrikk

 I dag har jeg bygget en kompostbinge eller jordfabrikk. Jeg driver jo med bokashi og trenger et sted å ha jordfabrikken som må til for å lage jord av det fermenterte matavfallet. Vi hadde masse restematerialer liggende og jeg fikk klarsignal til å bruke det jeg trengte og vi hadde en bøtte med skruer som har vært brukt en gang, men som er ytterst brukbare en gang til.

I dag var jeg alene hjemme i noen timer og kunne boltre meg med sag, skrumaskin og plankebiter helt i fred og ro uten at noen hang over meg og sa hva jeg burde gjøre og hva jeg ikke måtte gjøre. Jeg er ingen snekker så den ser jo ikke ut, men den duger lenge!


Jeg lagde fremkanten en plankehøyde lavere enn de andre så det skal være lettere å ha oppi bokashi og jord. Det er nok ingen vinkler på denne som er 90 grader, men hva gjør vel det!? Til høyre for jordfabrikken står aroniabusken (svartsurbær) som jeg flyttet nå i dag. Den ble plantet i en liten pallekarm for 5-6 år siden og jeg drømte ikke om at den skulle bli så stor! Den tok helt overhånd i kjøkkenhagen så jeg spadde den opp og flyttet den litt unna. Den fikk jo litt medfart da, en del røtter ble kuttet og jeg kuttet den derfor også ganske så mye ned i grenene og håper at den vil klare seg fint og komme med bær igjen neste år.



Etter at bildet ble tatt fikk den en sekk med dekkbark rundt seg.

Mannen har skrapet bort pysj og buskas og røtter med traktoren her i dag og jeg funderer på å lage potetåker på en del av området, vi har jo en del settepoteter nå, av samme sorte som vi hadde i fjor, Hassel. Har også et par av Asterix og Mandel, fra Frøbiblioteket på Trondheim folkebibliotek.


Det går fremover med drivhuset også, reisverket til alle 4 veggene er ferdig og 5 takåser også. I kveld har vi bestilt kanalplast-plater til veggene og vi skal begynne å grave ut ganske straks.

Dette blir en spennende sommer! Jeg har masse spirer stående inne og frø som skal direktesåes ute om et par-tre uker, men det blir i en senere bloggpost.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar