På atv'n!

tirsdag 16. april 2024

Fuglekassene mine

 Ja, nå har vi endelig fått hengt opp alle fuglekassene - eller nei, den store kattuglekassen står fremdeles under verandaen og der kommer det i alle fall ingen kattugle i den! Det er uansett alt for sent nå i år, den kommer vel aldri opp tenker jeg, med mindre noen andre tar jobben.

Men nå har vi faktisk 8 kasser på tomta og litt utenfor! 5 kasser for blåmeis, kjøttmeis eller svarthvit fluesnapper, 1 stærkasse og 2 kasser for linerle, rødstrupe eller gjerdesmett.

Meisekassene:






Stærkassen:


Og kassene for de fuglene som vil ha halvåpne rugeplasser:



Jeg har en salig blanding av hjemmelagde (1 og 3), antagelig fra Clas Ohlson (2), laget selv av byggesett på jobben (4) og kjøpt på vivara.no (5,6,7 og 8). De to siste hengte vi opp i skogen bak huset i dag og meisene kvitret vilt rundt oss - jeg er sikker på at de kranglet litt om hvem som skulle ha hvilken kasse! Blir spennende å se om det blir hekking i noen av dem - det ser allerede ut som at pilfinkene har lagt beslag på kasse 1, det har vært både kjøttmeis og svarthvit fluesnapper i den, i år er det første gangen jeg har sett at pilfinkene har vært i en av kassene mine, så det er litt ekstra stas!


Fugler og fuglekasser er en kjempekoselig hobby altså!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar