På atv'n!

søndag 29. november 2015

Å lage julematen selv?

Vi har fått mer og mer sans for å lage maten selv fra grunnen av og tidligere i høst lagde vi spekepølser. 13 kg farse ble til ca. 9 kg ferdige spekepølser.

Denne helga har vi laget leverpostei. Jeg er ikke så voldsomt glad i leverpostei egentlig, altså jeg spiser det, men det er ikke førstevalget på påleggsbordet. Men denne ble GOD! Ganske lettvint å lage også sier Lille Nissegubben som hadde begynt da jeg kom hjem fra jobb i går.

Vi brukte 3 store brødformer og det var ca. 3 kg farse. De ble ferdige i 21:30-tiden i går så vi lot dem stå til avkjøling over natta (i den kalde yttergangen) før vi smakte til frokosten i morrest. Dommen var enstemmig: den beste leverposteien vi har smakt!


For 2 eller 3 år siden bakte jeg både julebrød og vørterkake, men vi fant fort ut at det var vørterkaka som ble spist, den er jo så god! Så siden da har jeg kun bakt vørterkake og har gitt bort både til svigers og til ungenes fantastiske bonusmor. Det er noen runder med disse, først en fordeig som skal heve i 30 min, så eltes den sammen med resten og heves en time, så eltes rosinene inn og deigen legges i former før den heves i nok 30 min. Så er det tid for steking, det tar 50 min. Men jeg fikk unna mye kjøkkenvask i hevepausene! Jeg lager dem i brødformer, synes det blir en mer praktisk form enn om man legger dem runde på stekeplata og så trenger jeg ikke steke mer enn en runde på denne måten.


Kveldsmaten i dag ble selvfølgelig 2 skiver nybakt vørterkake med bremykt og innherredsost. *stønn* Dommen var enstemmig her også: knallgodt!

Jeg synes det er litt trist at mange dropper å lage mange av de tradisjonelle småkakene til jul, har så gode minner fra dem selv så jeg har bestemt meg for å bake berlinerkranser i år. Tenkte jeg skulle gjøre det i dag, deigen har jo ikke mange ingredienser, men selvfølgelig manglet vi perlesukker... Så da får jeg gjøre det i morgen kveld istedet. Gleder meg! Det er så koselig og så er det de beste småkakene synes jeg - og siden ingen ande i familien er spesielt glade i dem så får jeg ha dem helt i fred. Og det har jeg sikkert veldig godt av...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar