På atv'n!

fredag 3. juli 2020

Grønnkål. Eller ikke grønnkål.

Biblioteket her, Trondheim folkebibliotek altså, har noe som kalles Frøbiblioteket hvor man kan låne frø og drive frem forskjellige ting og gjerne samle frø igjen til høsten og levere tilbake slik at man selv og andre kan låne frø igjen neste vår.

"Knakende god ide!" tenkte jeg og tok med meg bl.a. grønnkålfrø. Sådde dem i det ene pallekarmdrivhuset sammen med vårløk (som ingen har sett noe til siden...) og det tok ikke lang tid før det spirte. Og det gror og det gror. Jeg var såååå fornøyd for grønne fingre har jeg ikke og en dag la jeg ut bilde av den på en grønnsaksgruppe på fb. Det var ikke grønnkål sa de. Men hva er det da!?


Nå har den blitt en del større og fått gule blomster... Det har blitt foreslått spinat, grønnkål  (joda, noen mener det er en type grønnkål!), asiatisk spinat, asiatisk kåltype og enda flere. Ikke vet jeg, men den smaker ikke så godt etter å ha gått i stokk (fått blomster), så nå ryker den ut og blir erstattet av en runde til med salat.

Sådde en rad salat tidligere og skulle så mer etterhvert tenkte jeg. Da jeg skulle så på nytt fant jeg bare 3 rester av noen gamle poser med frø, men jeg sådde dem nå og foreløbig har det kommet opp fint lite... Fant så en pose til fra 2017 og sådde den for et par dager siden og krysser fingrene! Og da jeg kom inn for kvelden og tok en titt i roteskuffen min på kjøkkenet fant jeg resten av årets salatfrø. Jaja - jeg er forhåpentligvis ikke alene om å være distre og rotete! Men jeg må sørge for å samle frøene på samme plass, det kan være en fordel kanskje... 

Ellers vokser squashplantene så det suser nå! Den har blomsterknopper også, de er ikke så tydelige på dette bildet, men jeg skal ta nye bilder snart!


Potetene brukte litt tid på å spire, men omsider tittet alle 7 opp fra jorda! De har også blitt MYE større på den drøye uka som har gått siden bildene her ble tatt, det har kommet litt regn og blitt litt kjøligere og det har ført til at veksten har tatt av! Fantastisk!


Blomkarsen ble nok sånn i tetteste laget og det tyter opp! Bakerst i karmen er det en liten rad med erteblomster, de vokser sent, men de kommer i alle fall. Var jo ikke mulig å så ute noe tidligere i år, det snødde jo til 17. mai! Men her er det mye blader og lite blomsterknopper, kanskje i overkant med gjødsel? Kan ikke helt forstå det heller....


Vi har både robotklipper og motorgressklipper, roboten styrer jo seg selv på plena bak huset, men motorgressklipperen er rett og slett for stor og tung for meg, jeg klarer ikke å styre den. Derfor har jeg kjøpt denne! En god, gammeldags plenklipper som drives av ren muskelkraft! Min nye venn Stig!


Der jeg luker for hånd luker mannen med traktor. Den gamle John Deere'n henger sammen ennå og jeg må jo innrømme at det var adskillig mer effektivt med den...


Kjøpte 4 ampler i år, de var grisedyre, men jeg innrømmer at i alle fall de to petunia-amplene var verdt det! Her er den ene av to portulakker, nydelig fargespill i gult, rødt og oransje!

¨

En liten rosa nellik og tre fløyelsblomster fikk plass i en blå krukke på plattingen.


En ampel med røde og hvite petunia, den var ganske liten da vi kjøpte den, men den har kommet seg enormt!


Den lilla petuniaen er min favoritt og er helt enorm!!!


I går morrest fikk jeg besøk av rågeita som jeg kaller Frua, får nesten inntrykk av at hun kommer hvert år på denne tiden for å vise frem kjeene sine. De er så nydelige! På noen av bildene jeg tok hvor det er zoomet mer inn så skimtes fremdeles babyflekkene i pelsen på den ene.


Den som virket mest sky av de to var usedvanlig bedårende nydelig! Den svevde omtrent avgårde over gresset da den tok en liten gledesdans på plena og noe så yndig, lettbent og grasiøst tror jeg aldri jeg har sett før!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar