På atv'n!

mandag 6. juli 2020

Rabarbra

For en del år siden kjøpte jeg en eller to små rabarbrarøtter på det lokale gartneriet, husker ikke om det var en eller to. De ble satt ned litt på måfå i nærheten av noen bringebærbusker, men de trivdes ikke der. Etter et par år ble de flyttet inn i en gammel luftegård for hest, men de trivdes ikke noe særlig der heller. Til slutt fikk de plass ved siden av pallekarmene jeg hadde litt grønnsaker i den gangen og der likte den seg godt! Den står der fremdeles og den gir enorm avling hvert eneste år! Det eneste stellet den får er en neve fullgjødsel på vårparten og noen ganger har den fått litt gressklipp rundt seg i løpet av sommeren, men det har jeg ikke rukket i år.

Før høsting:


Etterpå, jeg lot de aller minste stilkene stå:


Alt jeg høstet ble lagt på hagebordet underveis:


Etter kutting av ender og blader sto jeg igjen med ca. 3650 gram!


Det meste ble kuttet i småbiter og hatt i en kjele med en skvett vann og masse sukker og kokte i rundt halvannen time:


Syltetøyet øses over i glass:


Det ble 14 glass rabarbrasyltetøy (HaPå- og Peanutsmørstørrelse):


Men jeg hadde også andre planer og tok til side 750 g som ble til en rabarbrapai! Her er den før den gikk i ovnen:


Og her er den etterpå:


Oppskriften er Verdens Beste Rabarbrapai fra Fru Timian. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar