På atv'n!

fredag 22. oktober 2021

Flere Sansevieriaer

På vei til jobb i dag tok jeg turen innom gartneriet som nå heter Prisonmade Leira for å sjekke om de har noen Sansevieriaer jeg ikke har fra før og jeg hadde noen spesielle i tankene.

Det første jeg så da jeg kom inn i butikken var flere ulike, men egentlig ikke det jeg var ute etter så jeg tuslet lengre inn i butikken og der strålte den mot meg! Sansevieria Masoniana! De hadde flere bittesmå på ca. 10 cm og noen stooore på 30 cm! Selvfølgelig ble en av de store med hjem - jeg har lenge ønsket meg en slik. Har funnet det på et annet gartneri, men de var ikke noe fine, de hadde en del skader og hakk og det vil jeg jo ikke ha. Disse som sto på Leira var derimot kjempefine alle sammen! Så jeg plukket ut den jeg synes var aller finest og da jeg kom hjem fikk den en stor terrakottakrukke:

Jeg plukket også med meg en Sansevieria Cylindrica, selv om jeg har et par stykker fra før, men de ser ikke ut som denne, bladstiklinger og en tynnere stikling, dette er jo en ferdig plante med 5 avkom i en bitteliten potte!


Den fikk selvfølgelig ny potte da jeg kom hjem + at tre av de små fikk egne potter, de to minste skal få bo sammen med mor en stund til.



På vei hjem fra jobb dra jeg innom Ekra gartneri på Leinstrand og der gikk jeg nesten ned i knestående... De hadde også mange sorter og jeg plukket med meg to derfra også + 2 terrakottakrukker med fat. Den første er Sansevieria Dracaena 'Star Canary':


Og så måtte jeg bare ha med denne, Sansevieria Kirkii 'Silver Blue'


Den har en liten baby den også, men de skal få bo sammen i vinter, så kan jeg skille dem til våren når babyen har blitt stor tenker jeg. Håper jeg.

Nå har jeg tatt avleggere av flere av Sansevieriaene mine og har 8 små stående... Jeg kan jo ikke ha så mange, men hva skal jeg gjøre med dem!?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar