På atv'n!

torsdag 20. oktober 2022

Strikketøy - Trøye fra Stadsbygd

 Siden min morsslekt kommer fra Stadsbygd i Rissa kommune rett bord for Trondheimsfjorden så må jeg jo bare strikke denne genseren! Jeg ble så glad da jeg fant mønsteret for en stund siden, men jeg har strikket to kofter før jeg omsider fant ut at nå var det på tide med Stadsbygd-trøya.

Den kommer i to litt ulike modeller og jeg ville selvfølgelig ha den nederste mønsterborden fra modell 1 og resten av mønsteret fra modell 2. Heldigvis for meg er det like mange masker i begge modellene så jeg hacket bare mønsteret litt og satser på at dette vil gå helt fint.

R1100 - Trøyer fra Stadsbygd. | Oppskrifter | Rauma Garn

Her er mønsteret fra Raumagarn, fra gammelt av ble gensre og kofter gjerne strikket med hvitt/naturfarget garn nederst siden denne delen uansett bare ble stappet ned i buksene og ikke skulle synes. Jeg valgte å strikke mønsterbord helt ned som på modell 1, det lille bildet på heftet. 


Har kommet så langt at jeg er ferdig med den første mønsterborden, det hvite feltet her skal brettes opp mot vrangen og synes fast. Det er altså ingen vanlig vrangbord på denne, men dobbel tykkelse nederst, det er det også på ermene. Det tar litt tid, det hvite feltet er strikket på pinne 2, denne mønsterborden med pinne 2,5 og jeg har nettopp byttet til pinne 3 som resten skal strikkes med.

Jeg har valgt å strikke med garnet Fryd fra Gjestal da Rauma ikke hadde igjen de rette fargene i det anbefalte garnet. Jeg bruker fargene naturhvitt, marineblått og mørk rød.

Gleder meg til den blir ferdig, det tar nok sin tid, men jeg har det ikke travelt!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar