På atv'n!

mandag 3. oktober 2022

Hva jeg spiser i løpet av en vanlig dag

 Lille Gubben og jeg har nå spist lavkarbo siden juni 2021, altså 16 mnd og jeg stortrives på dette kostholdet. Jeg levde på lavkarbo i ett år for 11-12 år siden også, men det er mye lettere i dag. Både fordi vi nå er to som gjør det så vi spiser det samme og fordi det har kommet mengder med produkter som gjør det lettere. Men 95% av det vi spiser er mat vi kjøper på Kiwi, Rema og Extra altså! Bruker noe Finesse bakesukker, mandelmel, havrefiber og litt sånt småtteri når jeg en sjelden gang baker noe. Har stort sett alltid en lavkarbo eplekake i fryseren som vi koser oss med på lørda'n.

Når for tiden starter jeg dagen med en kopp fett-te eller bullet-te. Mange bruker kaffe til denne, men jeg liker ikke kaffe så jeg lager den med te, for tiden Twinings green tea and lemon, det kommer helt an på hva jeg har i skapet.

Her er ingrediensene til en kopp:


En klunk mct kokosolje, ca. 5-6 g smør (bruker vanligvis Bremykt, men hadde denne porsjonspakningen liggende og tok halvparten av den), ett egg, en kopp te og 2 suketter. Trekker teen, har litt av den i blenderen og slenger oppi olje og smør, blender litt før jeg så har oppi det rå egget. Blender så litt mer, ca. 10-15 sek.


Og dette blir resultatet! En kopp med deilig, silkemyk bullet-te! Frem til lunsj spiser jeg ikke noe mer, men jeg drikker en stor kopp svart te med to steviasuketter og vann.

3 dager i uka består lunsjen av 2 kokte egg med smør og kaviar + gresk yoghurt av en eller annen type (en som lages på ikke-homogenisert melk for jeg tåler ikke melkeprodukter av homogenisert melk), hjemmelaget eplemos eller plommemos og hjemmelaget lavkarbo-granola.


Her er yoghurten jeg bruker akkurat nå og et norgesglass med granola. Granolaen består av nøtter, solsikkefrø, linfrø, sesamfrø og sukrin gold og er stekt i stekeovnen på 100 g i en time. Hadde ikke noe glass med plommemos/eplemos som egnet seg for publisering akkurat nå, men det skal altså vært det også. Lager selv med litt finesse som søtning.


Har kjøpt 5 slik begre på Clas Ohlson så jeg lager klart yoghurtene for ukens lunsj hver søndag og setter i kjøleskapet så det er bare å snappe med seg om morgenen. Her ser du plommemosen også. Granolaen er i lokket og has oppi når yoghurten skal spises så den holder seg sprø.


Til yoghurten spiser jeg 2 egg med kaviar og en smørklatt. Har selvfølgelig eggekoker på jobben, jeg spiser kalde egg også, men de smaker utrolig mye bedre når de er varme!

Ble en neve peanøtter på jobb, ettermiddagen på seinvakt blir ofte lang og jeg ble litt småfysen og da gjelder det å ha noe passende i skapet. En neve peanøtter er gode saker, de er blant de mest jernrike nøttene vi har!


Jeg har seinvakt på mandager og derfor spiser jeg middag alene og for en stund siden fant jeg en del porsjonspakkede pepperbiffer i datodisken på Extra og det kunne jeg jo ikke la gå fra meg!


I dag ble middagen altså stekt pepperbiff, årets avling av bondebønner stekt i smør med det siste av mangolden i hagen (i skåla til venstre) og creme fraiche. I tillegg ble det paprika og tomater, også fra egen avling. Ureiste grønnsaker der altså!


Noen vil kanskje reagere på at jeg spiser bønner når jeg spiser lavkarbo, men det gjør jeg altså. Jeg spiser ikke ketogent og tillater noe karbohydrater i kosten og bønner og andre belgfrukter inneholder "grove" karbohydrater og så mange andre sunne stoffer at jeg spiser en del av det og det fungerer helt fint for meg. Dette er jo individuelt og noe man må prøve seg frem på. 
Jeg spiser også kaviar som også inneholder sukker, jeg vet - jeg vet! Men jeg klarer ikke kokte egg uten kaviar på! Dessuten har jeg påvist slapp lukkemuskel mellom spiserør og magesekk og dette gjør at jeg kan være plaget med sure oppstøt og smerter i spiserøret. Dette forverrer seg kraftig om det blir mye søtt og lite salt og tidligere var ofte helgene på hytta preget av oppstøt for å si det sånn. Nå spiser vi fint lite sukker og når jeg passer på å få i meg nok salt i løpet av en dag så er oppstøt og smerter helt borte. Og dette er en nesten nødvendig daglig dose kaviar for meg.

Jeg spiser både brød og knekkebrød også om noen skulle lure på det. Da går det proteinbrødet fra Rema, det inneholder mye mindre karbohydrater enn vanlig brød, men smaker som vanlig brød. Av knekkebrød spiser jeg som oftest Wasa Husman, 1-2 stk på en dag. I helgene kan jeg spise 2 husman og 2 skiver proteinbrød til frokost, men da er jeg mett til middag som kan være 6-8 timer senere også! Til hverdags er det max. 2 knekkebrød eller 2 brødskiver, ofte ingen.

Jeg trives veldig godt på dette kostholdet, kroppen føles finfin, ble mye mer sliten på jobben tidligere da jeg spiste karbohydratrik kost og har mye mindre smerter i hendene. Har gått ned 8 kg i løpet av ett år uten å gå inn for det, kun ved å kutte ut sukker og det meste av andre karbohydrater, føler ikke at jeg forsaker noe som helst. Og jeg er ikke så streng - om jeg er borte i selskap så spiser jeg både poteter og kake om det blir servert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar