På atv'n!

lørdag 1. juli 2023

Overgangsalder, hormoner og smerter

I  mars 2021 begynte jeg å få smerter i høyre hofte og i en muskel i korsryggen. Etter noen mnd gikk jeg til legen som beordret noen øvelser for å bedre saken og jeg tok en tur til fysioterapeut for å få hjelp til øvelser som skulle styrke korsryggen. Har jo en skoliose som jeg også tenkte det kunne komme av.

Jeg har prøvd både ditt og datt av øvelser uten at det har hjulpet noe videre. Hatt søvnproblemer noen netter pga smerter og prøvd litt forskjellig smertestillende med varierende hell.

For 10 dager siden var jeg hos gynekolog og det ble satt inn hormonspiral mot overgangsaldersplager og fra dag 4-7 blødde jeg så voldsomt at det på en måte tok all min oppmerksomhet. Heldigvis ga det seg og gikk over til småblødninger, noe som er helt normalt i begynnelsen. I går, altså 9 dager etter innsetting slo det meg at jeg ikke har smerter i hoftene lengre.

Jeg begynte å tenke tilbake og det stemmer at jeg har hatt mindre og mindre smerter den siste uka... Jeg er litt paff og overrasket og veldig glad og lykkelig! At man kan bli plaget med smerter i ledd, muskler og bindevev i oa vet jeg jo, men det falt meg ikke inn at det kunne være det. Hetetoktene kom jo ikke før i fjor høst, halvannet år etter at smerteme begynte å komme! Men når jeg tenker tilbake så var det på den tiden at mensen begynte å bli uregelmessig så hormonforandringer var det jo allerede den gangen.

Jeg er overlykkelig over at gynekologen overtalte meg til å prøve hormonspiral selv om hun ikke visste noe som helst om hoftesmertene mine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar