På atv'n!

onsdag 9. august 2023

To nye dukker

 I går kom det to nye dukker i hus, den ene har jeg kjøpt via fb, den andre direkte av selger. Først litt om den første:

Den var en del av en liten lot og selv om den i utgangspunktet så liten og uanselig ut så fant jeg ut at den har en liten historie. Da jeg undersøkte den litt mer fant jeg at den har et ørnehode og ordet France på ryggen.


Dette viser at den kommer fra den franske fabrikken Petitcollin og jeg tror den må være i celluloid, altså er den fra før 1961. Hun er 18 cm lang og har på seg et lite skjørt, et ørlite liv og utenpå har hun en bluse, blusen er ikke med på bildet.


Strømper og sko er påmalte og hun har parykk.


Den andre dukken er en svanedukke fra Johs. Rud celluloidvarefabrikk og er nok fra perioden 1947-1957. I går var jeg med to andre dukkedamer på besøk hos Solveig Otlo og så på dukke- og lekesamlingen hennes - helt fantastisk for en som er over snittet begeistret for og interessert i gamle dukker. Solveig hadde også noen dukker og litt forskjellig tilbehør for salg og jeg forelsket meg hodestups i en svanedukke som fikk bli med hjem.


Hun har et usedvanlig mildt og godt ansiktsuttrykk synes jeg.



Hun er 53 cm høy og laget av celluloid og er aldeles nydelig! Rett og slett vakker er hun! Truser, støvletter, kjole, silkeforet kåpe og den lille hunden sin fikk hun med seg + stativet som gjør at hun står stødig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar