På atv'n!

onsdag 20. november 2013

NRKs julekalendere

Jeg er sikkert ikke i målgruppa for NRK Barne-Tvs julekalendere, men har min oppfatning om dem allikevel. Jeg er en barnlig sjel, spesielt når det kommer til julen - det blir ingen jul uten "Snikker Andersen og Julenissen" på tv på morgenkvisten for eksempel.

Men det var julekalendrene ja.

For meg er det tre som står øverst på lista og det er:

Jul i Skomakergata, blir aldri lei av den, for meg er det den ultimate julestemning når jeg hører kjenningsmelodien. Heldigvis/Selvfølgelig har jeg den på dvd og ser litt på den før jul hvert år. Den har blitt sendt på NRK i 1979, 1980, 1981, 1988, 1993, 1998 og 2003.


Amalies Jul, bortsett fra at Blomster-Johan spiller ganske så dårlig og jeg ikke har ekstremt sansen for Henny Moan så liker jeg serien kjempegodt! Synes den er så koselig og Nisseungen er en artig krabat som har verdens fineste nattasang. Den ble sendt på NRK i  1995, 1997 og 2000. Denne kan de godt sende igjen synes jeg! Selv har jeg den på dvd og koser meg med den nå om dagen.


Teodors julekalender, jeg har alltid vært glad i den lille bamsen, men denne julekalenderen er dessverre sendt bare to ganger, nemlig i 1986 og 1991. Dessverre finnes ikke denne på dvd, men det ligger ganske mye ute på youtube og jentungen og jeg koste oss med denne i førjulstiden i fjor.


Portveiens julekalender gikk i 1987 og 1990, men denne har jeg ikke noe spesielt forhold til.


Vertshuset Den Gylne Hale husker jeg, men har ikke noe spesielt forhold til denne heller, jeg var antagelig i en alder da jeg definitivt ikke så barne-tv. Den gikk i 1989 og 1994. Dette var jo en tegnspråkkalender og fikk unger over hele landet til å lage tegnet for hale.


Jul på Sesam Stasjon husker jeg godt og jeg husker også at det var en del barn som kommenterte at det eneste det dreide seg om i denne kalenderen var å skaffe penger (skulle de kjøpe et piano til hun dama tro?). Har ingen spesielle gode minner til denne. Den gikk i 1992 og 1996.


Jul i Blåfjell kom i 1999 og har vært sendt i 2001, 2004, 2008 og 2011. Denne liker jeg også godt! Den er så koselig og selv om man var skeptisk til konseptet BLÅ nisser, så fant de raskt plassen i manges hjerter. Også denne finnes på dvd her i heimen. Den eneste skuffelsen var at det ikke var Nisseungen fra Amalies Jul, men en ukjent Rødnissejente som var med.


Jul på Månetoppen kom i 2002 og har vært sendt også i 2005 og 2010. Jeg vet ikke helt hvorfor denne ikke tiltaler meg så veldig, jeg tror det kan skyldes at det er helt nye skuespillere både blant rødnissene og blånissene, bortsett fra Nissekusine, det er Frøydis Armand som spiller den ufyselig frekke nissejenta i begge seriene. Jeg synes det begynte å bli litt krampaktig mye nisser og til med en grånisse...


Jul i Svingen kom i 2006, ble sendt igjen i 2009 og kommer igjen i år. Jeg synes serien er litt lite julete og inneholder for mye krangling til at den er direkte koselig, men mange liker den jo.


Barnas Superjul har gått bare en gang foreløbig, i 2007 og det holder lenge for min del. Makan til hysterisk og stressende kalender skal man lete lenge etter! Men det var dette med å være i målgruppa da...


Julekongen kom i fjor (altså i 2012) og jeg synes vel det samme om denne som om Jul i Svingen - hvor er julestemningen?! Men jeg må innrømme at vi etterhvert ble hekta, både store og små (nåja, små og små...) fordi serien var spennende, men den kunne like gjerne vært sendt på lørdagskveldene som en spenningsserie.


Kos deg i førjulstiden du også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar