På atv'n!

fredag 30. mai 2014

Mormor hilser og sier unnskyld

For et par dager siden gjorde jeg meg ferdig med Fredrik Backman "Mormor hilser og sier unnskyld" (Cappelen Damm 2014) og jeg må innrømme at jeg er litt forvirret. Jeg måtte faktisk gå på nettet og lese noen anmeldelser og blogginnlegg for å se om det bare er jeg som er forvirret eller om det er andre som heller ikke helt skjønner denne boka.
 
Jeg fant noen som slaktet den, noen som var usikre og noen som elsket den - så her er meningene virkelig delte! Selv er jeg fremdeles usikker - foregår handlingen i Elsas fantasi? Finnes worsen? Er Ulvehjerte fra eventyrene, eller har han bare ekstreme tvangstanker?
 
 
Selve historien er fin synes jeg og den rører meg og jeg liker mormor! Men det ble for mye Landet-Nesten-Våken og eventyrs evigheter og sånt for meg - og det til tross for at jeg elsker Harry Potter! For det vises en god del til Harry Potter og om man ikke har lest de bøkene så mister man litt vil jeg tro. Kanskje? Jeg er sannelig ikke sikker på det heller.
 
Så selv om boka på et vis fenget og hadde lyst til å lese den ferdig, så vet jeg faktisk ikke om jeg kommer til å anbefale den så mye. Den kommer ikke i nærheten av "En mann ved navn Ove" som jeg elsket fra første side, det er helt sikkert!
 
"Mormor hilser og sier unnskyld" er en bok som lar meg sitte igjen med en følelse av - "Hva skjedde egentlig her nå?"
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar