På atv'n!

søndag 19. juli 2015

En gang hestejente - alltid hestejente!

Tidligere i sommer fikk vi en stor kasse med hestebøker fra Pennklubben fra en låner som ikke hadde bruk for dem lenger. Og som den gamle hestejenta jeg er så kriblet det i fingrene der jeg satt med alle bøkene! De vi hadde i databasen vår fra før ble lagt inn og satt på hylla her på biblioteket, resten ble satt på en salgstralle - og mange av dem er solgt allerede!
 
Men et par av de som ble satt på biblioteket har jeg faktisk lest, noen ganger er det koselig å gå i ungdommen og lese noe veldig lett!
 
Den første boka var skrevet av Eleanor Jones og heter "Ondskapens hule". Den handler om Laura som eier arabervallaken Aladdin (det er mulig det er skrevet minst en bok før denne, det virket sånn). Han står på en stall like ved en skog som er forhekset og det virker som om hesten innimellom endrer personlighet. Samtidig flytter Penny til landsbyen og hun får hesten Cheerful. I Pennys hus henger et stort maleri av en svart araber som heter Storm Spirit og han er til forveksling lik Aladdin...
 
Boka er litt skummel og veldig spennende og jeg kan ikke tenke meg annet enn at hestejenter i 10-14-årsalderen vil sluke den!
 
(fant dessverre ikke noen norsk utgave på nettet i farta)
 
Den andre boka er skrevet av Sharon Siamon og heter "Galopp ved havet". Den handler om Kelsie og Andy som tvangsflyttes til en gammeltante i en liten kystby på Nova Scotia i Canada. I byen er det et ridesenter, Harefield Farms hvor den jevngamle Jen jobber. Her står hesten Caspar, en stor, hvit hest, som stadig stikker av og finner på ugang. Til slutt vil den sinte eieren, Hr. Harefield, selge Caspar på markedet, noe jentene gjør alt de kan for å forhindre.
 
Denne boka var spennende på sin måte den også, selv liker jeg jo godt å lese om forblåste øyer og sånt, men "Ondskapens hule" var nok hakket mer spennende synes jeg.
 
(klarte ikke å finne noen norsk utgave av denne heller)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar