På atv'n!

torsdag 23. juli 2015

Porten til fortiden

Nok en bok fra Penny-klubben har kommet i min vei, de er så lettvinte å ta frem når jeg spiser "frunsj" før jeg åpner for dagen på jobben. Denne gangen er det "Porten til fortiden" av Eleanor James (Pennyklubben / Stabenfeldt 2007).
 
Mathilda, eller Tilly, har hesten Sunny og elsker ham selvfølgelig av hele sitt hjerte. Hennes foreldre skal skilles og moren har ikke råd til å betale for oppstallingen av hesten lenger. Så langt, en helt vanlig, småtragisk hestehistorie... Tilly kommer ut for en brann mens hun rir i skogen og Sunny stikker ut og hun har ikke sjangs til å stoppe ham - han har kursen rett mot den lukkede Tusenårsporten, men porten er borte! Plutselig står en ung jente rett foran dem på stien og Sunny stopper forfjamset rett foran henne. Jenta heter Bess og hun har en Welsh cob som heter Domino.
 
Tilly forteller Bess at hun kanskje må selge Sunny, men Bess svarer at hvis hun virkelig elsker hesten må hun sto opp for ham og kjempe med alt hun har! Så foreslår hun at Tilly skal spørre på Cricklewood Kyllingfarm om hun kan få jobb der for å tjene til Sunnys oppstalling.
 
Det blir litt av et eventyr etterhvert og jeg lover at slutten på denne boka kommer fullstendig overraskende! Den var så uventet, men samtidig så kløktig og finurlig at jeg bare måtte glise og jeg satt faktisk med gåsehud på armene... Og jeg er laaangt unna målgruppen for denne boka, aldersmessig sett. *host*
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar