På atv'n!

fredag 3. juli 2015

Sommerens lesing så langt - ungdomsbøker

I sommer har jeg faktisk fått lest en del og her skal jeg presentere 4 ungdomsbøker jeg har lest. Jeg begynner med "Neandertalermysteriet" av Kolbjørn Brekstad:

Boka begynner med en skoletime på en varm vårdag, konsentrasjonen er så som så hos elevene, men noen av dem synes det er spennende når læreren begynner å fortelle om neandertalerne. Jenta Vilja faller i søvn og drømmer videre om neandertaljenta Vilja, Hun har fått i oppdrag å passe på lillebroren sin, men en villkvinne stjeler ham og løper til fjells med ham. Historien handler så om hvordan Vilja, henne eldre bror og to menn til går til fjells for å finne villfolket og få lillebroren tilbake. Jeg synes det ble litt for mye "de gikk i de tunge myrene hele natten og sov om dagen så ikke villfolket skulle få øye på dem" og det var bare fokus på Vilja og de andre, ikke noe på villfolket. Boka var spennende, men den hadde vært enda bedre om det også hadde handlet litt om villfolket!


Jeg har også lest to bøker av Johan B. Mjønes, "Død manns kiste" (Aschehoug 2013) og "Blodspor i Klondike"(Aschehoug 2014) - den første handler om søskenbarna Leif og Paul som skal bruke sommeren på å male og jobbe litt på tantens og onkelens folkehøgskole, på fritiden skal de dykke. Da de kommer til øya får de beskjed om at det er ett bestemt sted de ikke får lov til å dykke, men utover det kan de dykke hvor de vil. Selvfølgelig dykker guttene der de ikke får lov og finner et skipsvrak og det skjer mye spennende! Hva har skjedd i kirken på Misvær? Hvorfor ble stedet brått fraflyttet i 1960? Og hva er det som skjer på den lille holmen ute i havgapet?


"Blodspor i Klondike" handler kun om Leif som skal delta i hundesledeløpet Iditarod i Alaska. Ganske snart kjører han seg fast i en snøstorm og mister både sleden og alle hundene, bortsett fra den merkverdige hunden Buck. Det oppstår et helt spesielt vennskap mellom disse to og da Leif blir funnet, nesten ihjelfrosset, av en eldre mann og en jente  (jeg husker sannelig ikke hva noen av dem het!), følger Buck med og passer på Leif mens han kommer til seg selv igjen i leiren deres. Det viser seg at leiren består av en gruppe av både indianere og eskimoer (altså urbefolkning) og at deres opprinnelige leveområde er tatt av det samme oljeselskapet som sponser Iditarod og som offentlig lover at de skal ta vare på miljøet. Sannheten er en ganske annen, de bedriver grov miljøkriminalitet og går ikke av veien for å mishandle og drepe folk som kommer i veien for dem.

Boka er rasende spennende og jeg skulle ønske jeg var 12 år igjen og hadde hele ungdomsbok-verdenen for mine føtter! I slutten av denne er det helt klart åpent for nok en bok - Paul har nemlig forsvunnet! 


Den siste ungdomsboka jeg har lest i denne omgangen er "Den syvende nøkkelen" (Aschehoug 2015) av Øystein Wiik. Wiik er vel mest kjent som operasanger, men han har også skrevet krimbøker for voksne og nå altså også fantasy for barn. Boka handler om Alfredo som går på ungdomsskolen og er venn med Aija som bor i samme hus som ham. Alfredos mor ligger i koma på sykehuset og hans far, operasangeren, har fortalt ham om en hemmelig verden i ethvert operahus - der glemte rolleskikkelser og alt annet som finnes på en scene, befinner seg. En dag forsvinner faren og Alfredo begynner å lete etter ham sammen med hunden Kjell. Kjell snuser seg frem til den gamle, forlatte operaen og Kjell går inn der for å se om faren kan ha gått dit... Nå starter et eventyr fra en annen verden! Med trollmenn, hekser, den flyvende hollender og mange andre skikkelser fra ulike operaer! Men man trenger slett ikke ha noe forhold til opera for å synes at denne historien er spennende! Jeg tror den kunne blitt en innmari god ungdomsfilm eller tv-serie!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar