På atv'n!

lørdag 18. juli 2015

Hjemmet vårt

Nei, dere får ikke se flatterende bilder av vårt vakre, glattstrøkne, glansbilde-hjem - jeg har igjen lest en bok! Denne gang med tittelen "Hjemmet vårt", redigert av Frøy Lode Wiig (Vega 2011). Vega forlag har gitt ut en serie av disse bøkene, de har dessverre ingen serie-tittel, men det finnes i tillegg til "Hjemmet vårt" også "Alt for Norge - kongehuset gjennom 100 år", "På to hjul - kubikk-nostalgi", "Bilen vår - nostalgi på fire hjul", "Charter - 50 år i syden", "Barndommens leker", "Barndommens godteri" og "Barndommens jul". Samme forlag har også utgitt en serie som heter Barndom, disse går fra 1900-20 og så følger ett og ett bind for de neste 10-årene, en flott serie!
 
Det morsomme med disse bøkene er at de er spekket med bilder som er typiske for den tiden de omhandler og masse små kommentarer som folk antagelig har sendt inn til forlaget. For eksempel forteller Ingunn (f. 1951): "Jeg ville absolutt ha et gulvbelegg som var ruglete og så ut som små steiner. Jeg fatter ikke hva jeg tenkte på. Jeg måtte vaske gulvet selv og det var umulig å få det rent."
 
 

Jeg anbefaler alle disse bøkene, de er bare herlige! Ønsker meg noen av dem selv... Jule-boka har jeg selvfølgelig, men det er plass til noen flere i bokhylla mi...
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar