På atv'n!

lørdag 28. september 2019

Jernmangel

Var hos legen forleden og han sjekket litt forskjellig og i går morrest fikk jeg beskjed om at blodprøvene var fine, men jeg har lave jernlagre og kan godt ta jerntilskudd. Ikke første gangen jeg hører det, for å si det sånn... Så nå tar jeg en av hver av disse to hver kveld:


Jeg leste litt om jernmangel på nettet og kom over noe jeg egentlig visste, men hadde fortrengt glemt, nemlig at svart og grønn te hemmer jernopptaket i kroppen... Om jeg drikker mye te? Åja. Det går ned 1-1,5 liter svart eller grønn te om dagen tenker jeg... Men rød te, rooibos, inneholder veldig lite garvesyre som er det som hindrer jernopptaket, så da var det ut og sjekke hva som er å oppdrive av den slags. Heldigvis har vi både Life og Mega i gangavstand fra heimen så jeg kom hjem igjen med disse:


Den gule bak til venstre er ikke rooibos, rett skal være rett, men det er en ren fruktte og den er kjempegod, så derfor ble den også med hjem. De andre fire holder jeg på å prøve nå og Bedtime (nr. to fra høyre bak) var god, ikke så fremtredende kryddersmak så den kommer det nok til å gå litt av. Den blå til høyre bak, Rooibos, var grei, litt mye kryddersmak, men går an sånn innimellom. Den røde fra Twinings er med jordbær og vanilje og jeg er veldig skeptisk til den for jeg liker egentlig ikke vanilje i teen, men gir den et forsøk! Den sorte Rooibos foran har jeg heller ikke prøvd, den vanlige økologiske Earl Grey fra Confecta kommer ikke opp mot Twinings sin, men den ble med hjem allikevel, man kan jo bli positivt overrasket!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar