På atv'n!

mandag 10. august 2020

De første potetene

 I dag skulle jeg lage grønnsakssuppe til middag og visste jeg hadde noen poteter i kjøleskapet så jeg kjøpte ikke det da jeg var på butikken. Men da jeg skulle ta potetene ut fra kjøleskapet var de råtnet! Vi har ikke vært så mye hjemme de siste ukene at vi har rukket å spise dem rett og slett. Men så var det disse potetene ute i pallekarmen da, begynte det ikke å bli på tide å ta en titt på dem? Jeg hadde jo sett tidligere på dagen at det ene riset har begynt å visne og det er vel tegn på at de begynner å bli ferdige.

Så jeg tasset ut, rev av riset og stakk hendene i jorda og der sto jeg med disse tre prakteksemplarene i hendene!


De har finfin størrelse og ikke en eneste flekk! Jeg tror bare en som dyrker grønnsaker selv skjønner den ydmykheten og gleden jeg følte da jeg gikk inn med den lille skatten i hendene. Det ble litt lite med bare tre så jeg gikk ut og grov litt mer under samme riset og fant to til som var enda litt større! Utrolig morsomt!

Til neste år blir det satt ned mer enn 7 settepoteter, det er helt sikkert! Dette er en ganske ny sort, Hassel, en tidligpotet og den har ligget i jorda i bortimot 70 dager her hos meg og det ser ut til å holde for disse. Skal prøve å lagre dem i kjelleren, men er litt usikker på om det kan bli for kaldt eller om musene kan ta dem, men de pleier ikke å komme i hus før bortimot jul tror jeg. Blir spennende!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar