På atv'n!

lørdag 15. august 2020

Bokashi

 Jeg har lenge tenkt på å begynne med bokashi, altså kjøkkenkompostering, men så lenge jeg bodde på to steder så ble det liksom aldri noen vits i å begynne. Men nå har jeg jo bodd her på Orkanger i over ett år og siden i vår har vi drevet med å legge grønnsaksavfall i kompostbingen. Nå har jeg lyst til å ta det et steg videre og i dag satte jeg meg ned og leste litt på nettet. En butikk nær oss, som er "best på dingser" selger bøtte og strø fra Urban Garden, men da jeg leste brukeromtalene var det mange som mente at den bøtta ikke var tett nok så det luktet av det og det er jo ikke bra, den står jo tross alt på kjøkkenet!

Flere anbefalte heller bøtte fra Bokashi Norge og da jeg søkte på Obs Bygg, som jo ligger omtrent vegg-i-vegg med oss så viste det seg at de faktisk fører de samme bøttene som Bokashi Norge! Jeg kjørte bortover og tittet på dem, de hadde også bøttene fra Urban Garden, men jeg gikk for dobbelpakken med Bokashi Norge-bøttene. Man må jo ha to, for når den ene er full skal den stå minst to uker før den tømmes over i jordfabrikken og da må man jo ha en bøtte til i mellomtiden.

De var tomme for bokashi-strø så jeg spurte damen i kassen og hun sa de hadde noen større sekker som sto ute,  men det var en annen type så jeg tenkte at da stikker jeg bort på dingse-butikken og kjøper der. Vel ute i bilen med bøttene søkte jeg på dingse-butikken på google og det viste seg at de også var tomme. Ut av bilen og jeg tok en runde og så på alle sekkene som lå ute og til slutt fant jeg den damen hadde snakket om og den så jo grei ut. Gikk inn og snakket med en annen dame som også bekreftet at den kunne brukes i bokashi, så da ble det en stor sekk på 50 l. Den skulle vare en stund! Den er fra Green Line og jeg håper den fungerer godt nå da.

Nå har jeg ryddet plass under kjøkkenbenken til det nye familiemedlemmet - i den lille sodd-bøtta er det strø (sekken står i stallen) og den hvite bøtta ved siden av er den vi brukte til å ha grønnsksavfall i tidligere. Den skal å stå der og brukes i løpet av dagen før alt tømmes oppi bokashibøtta om kvelden, den skal nemlig helst ikke åpnes mer enn en gang om dagen da det ikke skal komme luft til.


Gubben er overbevist om at det vil lukte, men når den andre ikke har luktet noe selv om den har stått inne med grønnsaksrester, uten strø, i mange dager, så kan det umulig lukte av denne!

Det blir spennende å se hvordan dette går!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar