På atv'n!

tirsdag 29. mars 2016

Chili con carne

Vi har fått en ny middagsdille - Chili con carne! Det er såååå godt! Og så enkelt!

Vi snuste litt rundt på nettet etter oppskrifter og det var så mange forskjellige at vi til slutt bare sauset sammen vår egen av ting vi syntes hørtes godt ut:

400 g kjøttdeig
1 stor løk (eller 2 små)
3-4-5 fedd hvitløk
4-5 revne gulrøtter
2 bokser chilibønner
1 boks hermetiske, hakkede tomater
pizzakrydder
1-2 buljongterninger
vann (type - skyll ut av bønne- og tomat-boksen og hell vannet i gryta)
salt, pepper og litt brunsukker etter smak

Stek kjøttdeigen rett i gryta og hiv oppi grovhakket løk og finhakket hvitløk. La det surre noen minutter og sleng oppi alt resten og la det putre en halvtimes tid. Smak til med salt, pepper og brunsukker. Stort lettere blir det ikke!

Lille Gubben liker veldig godt ris til, selv synes jeg det er like godt som det er eller med brød med smør på ved siden av. Eller flatbrød. Nammenam uansett. Og kjekt å lage dobbelt opp, hive i porsjonsbokser og legge i fryseren til en dag du vil ha med til lunsj på jobben om du har mulighet for oppvarming der. Eller en dag du ikke gidder annet enn å vente i 10 min på at microen skal varme maten for deg rett fra fryseren.

Har en del gresskar jeg skal lage suppe av også når jeg tenker meg om...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar