På atv'n!

tirsdag 8. mars 2016

Hakkespett

Vi kjøpte hyttetomta høsten 2008, altså har vi hatt tilhold der i 7,5 år! Jøss - er det virkelig så lenge? I alle fall - i helgen opplevde jeg noe spennende for en som er litt fuglefantast. Lille Gubben kom inn etter en liten tur ut på morgenen:

- Vet du hvilken fugl jeg hørte da jeg var ute nå?!
- Rype!
- Nei.
- Hm. Da må det ha vært kjøttmeis eller en annen småfugl?
- Nei.
- Ikke det heller? Men det kan ikke ha vært gjøk?!
- Nei, det var hakkespett!
- Hakkespett??? Her oppe på fjellet!? Er du sikker?
- Ja, den trommelyden er ikke til å ta feil av!

Jeg satt til og med på do med døra åpen etterpå, uten å høre noe... Men utpå formiddagen tok jeg på meg trugene og tok en liten runde utenfor hyttetomta og mot nabohytta. I et kratt herjet en liten fugl rundt og kvitret og styrte på og jeg lurte veldig på hva det kunne være for en tass. Jeg knipset for harde livet i håp om å få den med på ett bilde i det minste så jeg kunne prøve å identifisere den etterpå.

Da jeg kom inn i hytta sto jeg lenge i yttergangen og zoomet og lette på flere bilder og til slutt fant jeg den! Det var en hakkespett! Jeg trodde det var en flaggspett og var lykkelig over det. Da jeg kom hjem la jeg ut bildet under (det er sterkt zoomet!) på facebook-gruppa "Fugler i Trøndelag" og fikk fort kommentar på at det ikke er en flaggspett, men en dvergspett!


Og da jeg leste litt om dvergspetten så falt brikkene på plass og det var ingen tvil! Utrolig gøy! Og en ny art tilføyd på "fugler-jeg-har-sett"-lista mi! Den teller nå 84 arter, kanskje når jeg 100 arter i løpet av året? Vi går jo inn i en flott årstid nå, med masse fugleliv på alle kanter!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar