På atv'n!

tirsdag 3. mars 2020

Nye ferdigheter innen søm!

Til sommeren blir det 2 år siden jeg kjøpte symaskina mi og jeg elsker den! Har lært utrolig mye siden jeg kjøpte den, både av meg selv, fra facebook og fra youtube (der finner man alt!). Men det er to ting jeg ikke har tort å prøve meg på, det ene er knapphull og det andre er tvillingnål. Jeg mener - den knapphullfoten kan jo skremme vettet av hvem som helst! Se på denne da:



Men det viste seg å være kjempeenkelt! Maskina fikser jo alt selv, alt jeg trengte å gjøre var å sette på knappen hullet skulle syes etter, feste foten på maskina (på akkurat samme måte som andre føtter) og tråkke på pedalen, så styrte maskina resten selv! Genialt!


Den mørke prikken øverst er ikke et hull, men en blyantprikk jeg satte der knapphullet skulle starte slik at jeg visste  hvor jeg skulle sette foten på stoffet.

I dag var turen kommet til tvillingnål! Det er sikkert et halvår siden jeg kjøpte to tvillingnåler, men jeg har ikke tort å prøve dem ennå. Sånn ser den ut, ett feste som går ut i to nåler:


Tittet på flere youtube-videoer før jeg torte prøve. Men det var bare å sette på den ekstra holderen til en snelle til, feste på nåla og så tre begge trådene samtidig. Jeg var veldig spent da den første sømmen putret ut fra maskina, det sto nemlig ingenting i bruksanvisningen om tvillingnål. Ingenting.
Jeg prøvde et par helt enkle sømmer først før jeg lagde en halslinning etter modell fra youtube og det var kjempelett! Og det ble så bra! Jeg jukset litt og brukte bare elastisk sikksakk da jeg sydde kanten til halsen og jeg ser jo at det blir mye penere med overlock-søm, men allikevel da! Det så jo rent proft ut med den ekstra kanten rundt! Bare se:


Stoffene her er bare noen rester jeg hadde altså - bare for å teste. Denne nåla har 2,5 mm mellom nålene, den andre jeg har har 4 mm mellom, må teste ut den en dag også. Men nå har jeg virkelig planer ja!

Jeg har kjøpt en ting til - en lupelampe! Skjønner ikke at jeg ikke har tenkt på det tidligere, men uten denne hadde jeg ikke hatt sjangs til å tre tvillingnåla! (og kaaaanskje har jeg en annen baktanke med den også...)


Føler meg jo som en 75-åring med en slik lampe, ev. som en tannlege... *haha*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar