På atv'n!

tirsdag 8. september 2020

Gulrot og bokashi

 Var innom butikken på vei hjem fra jobb i dag og på handleappen vi bruker så jeg at mannen hadde skrevet opp gulrot. "Særlig at jeg KJØPER gulrot!" tenkte jeg for jeg visste at de som står i pallekarmdrivhuset begynner å bli bra på størrelse. Til mannens forsvar må jeg si at han ikke har oversikten over hva jeg dyrker i hagen!

Da jeg kom hjem stakk jeg bort i pallekarmene og dro opp disse tre før jeg gikk inn:


Herlig! Skikkelig kortreiste grønnsaker - det liker vi! Kjempegode!

Etter middagen tømte jeg bøtta vi mellomlagrer matavfallet i over i bokashibøtta og tenkte at jeg samtidig skulle prøve å tappe av væske. Har prøvd flere ganger de 3,5 ukene vi har holdt på, men det har ikke kommet noe så langt! Men i dag skjedde det endelig! Det surklet litt og så kom det ca. 0,5 dl ut gitt! Jeg jublet for meg selv og tømte det over på en tom vannflaske som ble godt merket med "Bokashi-væske, ikke rør!" og satte den i kjøleskapet. Måtte selvfølgelig ta bilde av den første bokashi-væsken! 😂


Det luktet ikke blomster, men så lenge man ikke stikker nesa nedi og sniffer inn så er det ikke sååå ille! Avfallet i selve bøtta lukter ingen ting - om jeg stikker ansiktet nedi og kjenner etter kan jeg kjenne en svak, syrlig lukt, men så lenge bøtta står med lokket godt lukket merkes ingenting. Det går ikke fort, vi kaster IKKE mat, så det er bare potetskrell og grønnsaksrester oppi der omtrent, men bøtta er 3/4 full nå så det kan jo tenkes jeg rekker å grave ned en runde før frosten kommer. Tar vel en uke eller to ennå før den er full og så skal den jo stå og godgjøre seg i minst to uker før den kan graves ned. Jaja, jeg har det jo ikke travelt - det gjør seg jo selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar