På atv'n!

onsdag 13. januar 2021

Tollak til Ingeborg

 Skulle ha delvis hjemmekontor i dag og skulle da lese Tore Renberg "Tollak til Ingeborg". Var bare sånn halvveis lysten på å lese den, men føler at jeg må lese noe annet enn lett krim også tross alt! Men jeg ble solgt fra første setning!

"Brått rann blodet i kjeften, og eg spytta ei tann ut i handflata." Og derfra klarte jeg ikke å legge boka fra meg, men slukte den fra perm til perm i en jafs. Ikke at det var stort kunststykke egentlig, den er bare 167 sider lang, men for et innhold!

Tollak er en gammel einstøing, han var gift med den fagre, lyse Ingeborg som alle likte. Nå går det mot slutten for Tollak og han vil at barna hans skal komme hjem så han får snakke med dem en siste gang og fortelle dem sannheten. Høres ut som en av flere romaner du har lest før, ikke sant?

Men jeg lover - denne er ulik alt annet du har lest! Den gikk rett i hjertet på meg og rystet meg grundig. Tore Renberg er en mester med pennen (eller med pc'n er det vel i dag) og selv om boka er på nynorsk, noe som ikke er mitt førstevalg, det innrømmer jeg - så var dem så knakende godt skrevet at det ble totalt underordnet.


Jeg har bare ett råd: LES DEN! Det tar et par timer, men disse timene bør du absolutt ta deg råd til å spandere på Tollak til Ingeborg!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar