På atv'n!

onsdag 9. januar 2019

Litt dukketøysøm

Etter mine små prosjekter til jul (luer og sånt) så har jeg noen små stoffrester og de egner seg ypperlig til dukketøy! Jeg er så heldig å ha to Anne Lise-dukker fra Rayco eller Fevik dukkefabrikker i tillegg til noen andre dukker (bl.a. en Anne fra Lærdal), men det er Anne Lise som er min favoritt. Jeg hadde en slik i min barndom og den gangen hadde vi ikke 30 dukker slik mange unger har i dag, det sier vel sitt at min het Nydokka i alle de årene jeg hadde henne! Hun ble dessverre kastet en gang da jeg var litt for stor til å leke med dukker (og hun var nok rikt dekorert med kulepenn om jeg husker riktig...), men jeg har fått kjøpt igjen en lys og en mørk de senere årene og er veldig glad for det.

Hun er ca. 52 cm høy og ypperlig å sy dukketøy til uten at det blir for smått og knotete. Jeg kjøpte en tights til henne for en tid siden og brukte denne som mal, den var litt trang så jeg bare la den på matpapir og tegnet rundt og lagde et enkelt mønster. Var lett å sy, det gikk fort og det var veldig morsomt!



Resultatet ble nå en bukse. :o) Skulle hatt en passende overdel også, men jeg vet ikke om jeg har noe stoff som matcher, skal ta en titt og se hva jeg finner. Skjorta hun har på seg her er en "bunadsskjorte" jeg sydde til bunaden jeg lagde til henne i høst, den er jeg skikkelig fornøyd med! Stakken til bunaden altså - men det får bli et annet søminnlegg.

Fatet på veggen henger forøvrig der hele året, selv om det er et julefat så synes jeg det er så fint at jeg ikke har hjerte til å pakke det ned når januar kommer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar