På atv'n!

lørdag 6. september 2014

Kreta!

Jeg må vel vise noen bilder fra Kreta-turen også, ikke bare nevne den her og der i forbifarten liksom. Høhø.

Vi bodde på Ilios Beach (eller Ilios Hotel Apartements) som ligger mer eller mindre på stranden i Rethymno på Kreta, 5 kvarter med buss fra flyplassen i Chania. Et aldeles fantastisk hotell! Utsiden ser ikke noe spesiell ut, men inne var det aldeles nydelig! Et lite, intimt og utrolig trivelig hotell med verdens søteste og skjønneste personale som gjorde alt de kunne for at gjestene skulle trives - og det gjorde vi!

Vi startet sprekt med en times gå/joggetur langs stranden den første morgenen og selvfølgelig klarte jeg å gå på trynet på noe som lignet på et oppmurt garasjegolv (!) ute i vannet - så blodet rant... Min første idrettsskade skulle altså komme på ferie!


De første dagene var det ganske kraftig pålandsvind, noe som ga heftige bølger! Vi lekte oss i timesvis i bølgene!


Hotellet sett fra stranden, det er den fire roms brede bygningen på bildet.


Rett borte i gata lå det en Häagen-Dazs-dessertrestaurant og der var vi to ganger. Første gangen bestilte jeg en Coockie Crunch, på bildet i menyen var det et lite melkeglass med litt coockies, sjokoladesaus og is. Jeg måpte da dette monsteret i et glass på minst 20 cm kom på bordet!


Fra en av våre turer borte ved havna:


Da vinden løyet og bølgene roet seg var det deilig å ligge og duppe i baderingen:


Jeg bestilte et glass vin til middagen og gjorde store øyne da jeg ikke fikk akkurat en liiiten slant i et lite glass, men et glass på størrelse med en halvflaske og det var smekkfullt! Torte faktisk ikke tømme det i restauranten engang, men ba om å få ta det med på rommet etter maten... Lille Gubben tilbød seg riktignok å bære meg opp på rommet etterpå, men jeg sto over tilbudet.


En morgen gikk vi opp på en høyde bak bydelen der vi bodde, der lå det en nydelig liten kirke. Portene inn til kirken var låst med hengelås og da vi snek oss forbi på siden av porten påsto jeg at vi kom til å bli tatt, satt i fengsel og få en klekkelig bot for dette! Vel, vi så ikke snurten av noen...


En kveld var det Gresk Aften som seg hør og bør, men gresk buffet og gresk dans. Artig!


En morgen gikk vi opp til det gamle fortet, det ble bygget på 1200-tallet og står fremdeles! Vi gikk ikke inn, både fordi vi var i overkant lettkledde til det og fordi det kostet penger å komme inn og det hadde vi ikke med oss på morgenturene våre.


Et av alle de små smugene i gamlebyen, jeg elsket å rusle i de små gatene, føle på livet, kjenne luktene og se på menneskene og butikkene.


På vårt andre besøk på Häagen-Dazs spiste jeg Brownie Passion. "A good choice!" sa damen da jeg bestilte. Og det var det.


Hver morgen hadde jeg dessert etter frokosten - gresk yoghurt, honning, valnøtter og fersken... Yoghurten var så tjukk at skjeen sto av seg selv og den var så fast at når man tok en skje så sto resten av yoghurten bare igjen i skåla, den rant ikke utover i det hele tatt. NAM!


En nydelig liten kirke knipset gjennom bussvinduet på veien tilbake til flyplassen igjen:


"Hadet, Kreta, vi sees igjen neste sommer!"


Det var en nydelig tur og vi har alt bestilt tur til neste sommer også, da skal vi bo her:


Hotel Triton i Agii Apostoli like utenfor Chania. Vi gleder oss allerede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar