På atv'n!

lørdag 24. juli 2021

Pelargonium

 Jeg har i det siste fattet mer og mer interesse for "gammelkjerringplanten" Pelargonium! Det finnes faktisk utrolig mange sorter og egne samlermiljøer har jeg skjønt! Og jeg har selvfølgelig meldt meg inn i to fb-grupper om planten...

Min første kjøpte jeg på Drivstua Gartneri i vår, den var merket "Dronning Ingrid", men etter som jeg har lest meg opp på denne har jeg forstått at det er en "Mårbacka", disse to er veldig like, men "Mårbacka" har mørkerøde / rustrøde støvbærere mens "Dronning Ingrid" har lyse og er steril, min plante kommer med frø... I dag fikk den ny potte, jeg synes disse kler så godt terrakottapotter så alle mine tre fikk det i dag. "Mårbacka" ser litt pjusk ut, den fikk litt juling under ompottingen, men jeg håper den klarer seg altså - har tatt to stiklinger for sikkerhets skyld.


I går var jeg på Hageland Wormdal på Fannrem og der fant jeg to pelargonier, den ene heter "Brocade Cherry Night" og har nydelige, mørkerosa blomster:


Den andre jeg kjøpte i går heter "Brocade Fire Night", den har lysere oransjerøde blomster og er riktig fin den også.


Det er de tre jeg foreløpig har i samlingen min, men jeg håper det blir mange flere!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar