På atv'n!

mandag 23. november 2015

Julegaven til meg selv i år blir styggdyr!

Jepp. Faktisk vil den koste mellom 4-5000,-. Og ikke er det noe spennende eller fint eller noe jeg kan kose meg med eller glede meg til utover vinteren heller. (Skjønt, det kommer kanskje litt an på hvordan man ser det...)

Sukk. Hva det er? En krone.

Ikke en sånn dessverre:


Ikke en sånn heller, da måtte det vel vært mer enn en skulle det monnet noe også:



Men en sånn:


Den bakerste jekselen øverst til høyre er lappet og rotfylt etter alle kunstens regler flere ganger (altså den er lappet flere ganger, men rotfylt bare en gang!) og for straks ett år siden rådet tannlegen meg til å sette krone på den så ikke tannen skulle sprekke. Rotfylte tenner tåler ikke all verden har jeg skjønt. I fjor tok jeg meg ikke råd til det, hadde konfirmant om skulle ha bunad og greier. Den siste tiden har jeg jo merket at noe ikke har vært som det skal baki der, det har vært en skarp kant og håpløst å komme til med både tannpirker og tanntråd. Jeg har årlig innkalling til tannlegen på denne tiden så derfor har jeg ikke giddet ta tak i det så lenge jeg ikke hadde smerter.

I dag var tid for den årlige sjekken og nå må jeg bare sette på en krone. Heldigvis var det ikke selve tanna som var gått av, men den gamle plomben hadde brukket i to, ifølge tannlegen hadde jeg tygget den i stykker! Nå går jeg rundt som rene jernkjeven med en "aluminumskopp" til beskyttelse over tannen til jeg skal tilbake for å bore den ned og ta avtrykk. Og uka etter skal jeg tilbake to ganger. Første gang for den vanlige sjekken som ikke ble tatt i dag. Andre gangen for å sette på krona. Og alt dette før jul.

Jaja, da går jeg julen i møte med en tanngard som forhåpentligvis tåler både ribbe og sjokoladeboller!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar