På atv'n!

søndag 6. november 2016

Joggetur i kulda og treningsplan for vinteren

Det var ca. -4 grader i formiddag da vi skulle ut på joggetur og jeg kledde godt på meg. Litt for godt viste det seg. Tok langermet ulltrøye under treningsgenser og lett foret jakke, men kunne tatt ull-tskjorta i dag også for jeg var søkkvåt av svette innen vi kom hjem igjen. Ull-longsen under løpebuksa er jeg glad for da, selv om den også var våt i linningen etterpå.

Vi kom oss nå avgårde og jeg var spent på føret. Det er 4 dager siden snøen kom og jeg var overbevist om at snøen hadde blitt hard og klumpete og at føret var vanskelig av den grunn. Men jeg ble gledelig overrasket! Det har jo ikke vært mildvær siden snøfallet, så snøen var fremdeles lett og fin og bakken under var rett og fin. Litt isete var det jo enkelte steder, men jeg har piggjoggiser så jeg berget fint. Lille Gubben har bestilt, men har ikke fått dem ennå, men han tok det rolig og det gikk kjempefint det også.

Vi hadde bestemt oss for å jogge helt bort til brua i dag, altså en kilometer lenger enn torsdagsturene våre. Vi spiste så mye i går at det føltes som en helt naturlig ting å gjøre...

Klokka var bare 9:40 da vi dro ut og det var drygt tidlig for meg, selv om vi slappet av en halvtime etter frokosten for at maten skulle få synke ned. Vanligvis er det jeg som jogger først, men i dag lå Lille Gubben gjerne 4-5 meter foran meg store deler av turen fra halvannen km og til vi var hjemme igjen. Men dagsformen er jo sånn, det varierer hvam oss som er i best form og det er ikke noe vi henger oss opp i. Vi kom oss gjennom hele løypa og var hjemme igjen etter 5,44 km / 41:45 min og jeg er veldig fornøyd, men Lille Gubben hadde trodd det gikk litt raskere.

Planen for vinteren er å holde formen ved like rett og slett og rent praktisk går den ut på en 4,4 kms joggetur på torsdag og på søndag blir det enten en joggetur på samme distanse eller litt lengre (som i dag) eller en skitur om vær og føre tillater det. Skitur er selvfølgelig lov på lørdag også! I tillegg tenker jeg å ta en styrkeøkt eller en økt på trimsykkelen på mandager. Og så har jeg jo fri på onsdag formiddag da - får se an hva jeg orker og hvordan vær og føre er og ta det som det kommer. Men vi satser på at dette vil gjøre at vi ikke er helt på bånn igjen når våren kommer og vi kan ta frem sommerjoggeskoene igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar