På atv'n!

søndag 26. november 2017

Tykklefser og facebook

I fjor hadde jeg min debut som tykklefsebaker og det var moro! I går lagde jeg deigen til årets lefser og da jeg hadde rørt sammen deigen så den såpass klissete ut at jeg slengte oppi en god slump ekstra mel. Skulle jeg antagelig ikke gjort.

I formiddag skred vi til verket. Jeg begynte å kjevle ut mens Lille Gubben tok frem takka og sjekket at den sto stødig og gjorde seg klar til å ta imot ferdig utkjevlde lefse-leiver. Jeg mente at vi hadde brukt det fatet jeg fant frem til mal i fjor og lagde 3 lefser etter det, men så jo fort at de ble både for store og for tykke.

Deigen var litt seig og vanskelig å jobbe med og trakk seg veldig sammen under kjevlingen så det ble litt av en økt. Endte med å lage små boller og kjevle ut en og en leiv og det gikk ganske greit etterhvert. Prøve med kjevlepinnen, men til dette bruk var faktisk den gode, gamle kjevla best. Lille Gubben har hatt den i mange år og tror kanskje han har arvet den, den var veldig god å jobbe med.

Den som tror at tykklefse ikke betyr noe særlig kjevlearbeide tror feil! De hever nemlig ganske mye og må derfor kjevles ganske så tynne de også. Omsider ble vi nå ferdige med kjevling og steking og 27 leiver lå til avkjøling:


Vi måtte jo prøvesmake og jeg må ærlig si at jeg synes den jeg spiste var noe seig. Senere pakket jeg dem i poser og la i fryseren og da ble det en lefse til overs og den måtte jeg selvfølgelig også smake på... Den var hakket tykkere enn den forrige jeg spiste og den var kjempegod! Ikke seig eller noe, så jeg kjevlet nok noen av dem for tynne rett og slett. Jeg har ønsket meg noe til jul som skal gjøre lefsebakingen litt enklere forresten, så er det bare å håpe at Julenissegubben synes jeg har vært snill nok i år...

Jeg er medlem i gruppa "Bakelyst med Hjemmet" på facebook og har hentet masse tips og råd derfra i forbindelse med både gårsdagens kokosmakroner og dagens lefser - jeg elsker den gruppa! Masse erfarne og trivelige damer som villig deler erfaringer, oppskrifter og kommer med oppmuntring og gode råd. Fantastisk gruppe!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar