På atv'n!

mandag 28. januar 2019

Jerseykjole med swing

Det er vel ett års tid siden jeg bestemte meg for at nå skulle jeg lære meg å sy ordentlig og sy meg en kjole. Gjorde et par tafatte forsøk, men det ble ikke til noe som ble spesielt brukanes for å si det sånn... Så kjøpte jeg meg ny symaskin i fjor sommer og siden har jeg sydd en del ting og tang. Reiseposer, bærenett, små punger med glidelås, litt dukketøy og et par topper til meg selv og litt undertøy til Lille Gubben.

I fjor høst bestilte jeg mønster til en kjole som heter "Jerseykjole med swing" og det så i grunnen veldig greit ut og et deilig og mykt stoff i grå bomullsjersey med hvite "fnugg" ble innkjøpt. Og lagt bort. Var en del julegaver på syplanen utover høsten og jeg kvidde meg for å gå i gang. Måtte da være fryktelig vanskelig å sy en sånn kjole!? Selv om flere av damene på "Vi sygale" på facebook forsikret meg om at den er grei å sy.

I går ettermiddag, etter en fin tur ute for å se etter fugler, fikk jeg brått ånden over meg! Symaskina står konstant fremme på spisebordet og jeg hentet boksen med mønster og det grå stoffet og satte i gang. Tegnet mønster (kjeeeedelig...) og klippet ut delene av stoffet (skummelt!) og satte i gang. Skuldersømmene gikk greit, men så var det ermene?! Hva skjedde her? Ermebuen var jo 5 cm lengre enn tilsvarende bue på for- og bakstykke?! Jeg sydde dem i og vurderte å klippe til, men lot dem bare være inntil videre. Festet så skjørtdelene til for- og bakstykke og da de også var litt for store gikk det opp et lys for meg - det var jo bare å strekke litt ekstra i den største stoffbiten! Klippet dermed av ermene igjen og sydde dem i på nytt og det ble så bra så!

Jeg er glad jeg har sydd lommer før, ikke at det er så vanskelig, men da visste jeg i alle fall hvordan den operasjonen foregikk - for lommer må man jo ha! Sidesømmene gikk veldig greit og jeg sliter fremdeles med å få lagt opp og sydd til kantene, men det blå nå ikke så verst, må ta frem strykejernet og dampe dem litt tenker jeg, da ligger de nok enda finere.

Jeg ble rent himmelfallen da jeg prøvde den på! (prøvde underveis også altså så jeg visste at den ikke ble helt feil i størrelsen) Den sitter jo som et skudd! Ble kjempefin synes jeg nå selv! Mjuk og deilig å ha på og flott fasong. Jentungen syntes jeg burde flytte midja 2-3 cm lengre opp, nå ligger den litt lengre ned enn min egen midje, men om jeg gjør det kommer foldene på skjørtet rett på hoftene og jeg blir i overkant bredhoftet... 


Storfornøyd! Denne blir det nok flere av!


Noen fotomodell blir jeg aldri...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar