På atv'n!

torsdag 16. april 2020

Repareeeeere...

Lille Gubben har noen Janus-ulljakker han har fått på jobben og disse har han bodd i de siste årene. Seriøst. Hele tiden. Hver eneste dag. Nå begynner det å vises på mansjetter og krage for å si det sånn! Før påske bestilte jeg bl.a. noe som heter cuff me ribb fra Stoffdronning og det kom i posten for noen dager siden og da var det bare å skride til verket.

Sånn så mansjetten ut før jeg klippet den av, Lille Gubben hadde ikke bruk for tommelhullene så det trengte jeg heldigvis ikke å tenke på da jeg skulle sy på ny mansjett. Bildet er litt mørkt, men jeg lover - den er hullete, slitt og fæl!


Klippet av mansjetten og klippet til en ny som var noen mm lengre og sydde den sammen til et rør. Tredde den utenpå ermet, rett mot rett og sydde en søm rundt med overlocken - vipps! Ny mansjett!


Den er altså ikke lilla selv om det ser sånn ut på bildet, den er jeansblå! Lille Gubben syntes det ble bare tøft selv om jakka er svart, jeg ble også fornøyd og jakka fikk et nytt og lengre liv! For resten av jakken er nesten like fin som da den var ny så det er for ille å kaste den bare fordi den er slitt på 2-3 steder som lett lar seg reparere!

I tillegg var kragen også begynt å bli temmelig slitt, den er i dobbelt ullstoff og det hadde begynt å gå hull på sidene foran, der skjeggstubber og hake gnisser mot stoffet. Så jeg la en bit svart ribb langs hele kragen, brettet over så den dekket både forside og bakside og sydde den fast med en elastisk søm. Jeg var veldig spent på hvordan maskina ville reagere på dobbelt lag med litt tykk ull og to lag tynn ribb, men den gumlet seg fint gjennom uten en eneste ulyd!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar