På atv'n!

søndag 21. januar 2024

van Tulleken "Ultraprosessert"

 Jeg er jo kanskje litt over snittet opptatt av og interessert i kosthold og da Chris van Tulleken nylig kom med en bok om ultraprosessert mat og hva den gjør med kroppen vår var jeg jo nysgjerrig på den. Så nysgjerrig at jeg ikke orket å vente i 2-3 mnd på å få bibliotekboken, men kjøpte den selv.

Den kom i hus på mandag og siden har jeg omtrent ikke gjort annet enn å sitte med nesa i boka!


Dette var virkelig til å bli mørkeredd av! Man skulle kanskje tro at matvareprodusentene var interesserte i å lage mat som holder oss friske og slanke? At det er viktigere for dem enn profitt? Tro om igjen!

Ultraprosessert mat påvirker kroppene våre så mye og på så mange måter at det ikke er noen tvil om hvor fedmeepidemien som startet på 70-tallet har sitt utspring... Jeg prøver allerede å kutte ut ultraprosessert mat og spise ren og ordentlig mat, men det er alltids noe å gå på. Sukettene jeg bruker i teen f.eks... Nå drikker jeg mye mindre te enn jeg gjorde før jeg kom i overgangsalderen, ellers får jeg ikke sove om natten, men skal seriøst prøve å kutte ned på søtningen i teen - det er jo bare en vanesak!

Boka anbefales for alle!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar