På atv'n!

onsdag 17. desember 2014

Porto Francos voktere

Jeg leser alltid flere bøker om gangen og denne ble jeg ferdig med i formiddag før jeg dro for å handle julegaver og dra på jobb til seinvakta.
 
Boka er skrevet av den svenske krimforfatteren Ann Rosman og jeg synes den første boka hennes, "Fyrmesterens datter" var litt rotete, men nå er det 3 år siden jeg leste den. Nr. 2 "Sjelekisten" har jeg liggende klar til å sluke i jula og har altså lest nr. 3 nå, litt rot i rekkefølgen her altså.
 
Denne var i alle fall spennende! Den grep meg fra første side og jeg klarte nesten ikke å legge den fra meg - da jeg lå og ikke fikk sove etter kattuglas besøk i natt lurte jeg på om jeg skulle lese litt, men fant ut at kl. 2:30 om natten bør man heller prøve å sove...
 
Det er to parallelle historier i boka, den ene foregår i dag, den andre for to hundre år siden. Sjørørveri på svenskekysten, en ung kvinne, Agnes Andersdatter, som skal giftes bort til en mann hun ikke kjenner og ikke liker. Da hun får høre at hans forrige kone tok livet sitt og tjenerne hadde sett hennes svigerfar gå inn på hennes rom om kveldene bestemmer Agnes seg for å rømme. Den beslutningen endrer hennes liv mer enn hun hadde drømt om - på mange måter!
 
I historien fra i dag finner man tilfeldigvis et lik i en myr på en øy i den svenske skjærgården. På den samme øya har Vendela et sommerhus, Bremsegården, sammen med sin bror Rickard. De er der ute sammen med Vendelas sønn Charlie og Rickards kone Jessica. Rickard og Jessica vil selge Bremsegården, noe Vendela setter seg sterkt imot og oppsøker den gamle kvinnen Astrid som bor på en eiendom tilhørende Bremsegården. Etter at Jessica går for å låne poteter av Astrid blir hun funnet død på utedoen med døren stengt fra utsiden...

Selvfølgelig er det en sammenheng mellom disse to historiene og jeg trodde jeg hadde løsningen flere ganger underveis, men det hadde jeg altså ikke...
 
 
Anbefales varmt! Godt skrevet krim og en - nei to! - utrolig fengslende historier!
 
Utgitt på Bazar forlag høsten 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar