På atv'n!

onsdag 14. oktober 2015

Melk? Nei takk!

For 2,5 uke siden begynte jeg å lese boka "Takk for maten?" av Eva Fjeldstad (Kolofon forlag 2015). Undertittel på boka er "Hvorfor og hvordan maten du får kjøpt i norske butikker gjør deg syk : den dreper dine tarmbakterier".
 
I løpet av de første sidene føltes det som om jeg leste om meg selv! Spesielt da hun skrev om at hun selv hadde opplevd at revmatiske smerter ble trigget av melk... Jeg begynte å tenke tilbake på i sommer - det var jo noen uker der at jeg hadde så sterke smerter i bekken og hender at jeg knapt nok hang sammen. Jeg er fremdeles imponert over at jeg ikke ba om sykemelding i den perioden altså! Mens vi var på Kreta og i ukene etter så hadde jeg ikke smerter overhodet. Jeg pleier å notere hva jeg spiser, men jeg trengte ikke engang sjekke det - jeg vet at jeg i sommer spiste mye yoghurt på jobben (måtte ha noe som gikk fort når jeg var alene på vakt) og vi hadde en periode, Lille Gubben og jeg, der vi hadde dilla på kavring med melk og sukker til kvelds. Jadda.
 
Mens vi var på Kreta og i ukene etterpå spiste jeg ikke yoghurt, kun litt kavring med melk en gang i uka og det gjorde ikke særlig utslag. Så søndag 27. september begynte jeg å lange innpå med melkeprodukter - hvitost, yoghurt, melk, pannekaker - you name it! De første to dagene var ganske greie, onsdag kjente jeg det godt i hendene og torsdag den uka vurderte jeg å bli hjemme fra jobb pga smerter! Fredag ble jeg hjemme, da var hendene så vonde, stive og ømme som de aldri har vært!
 
Kuttet ut melkeprodukter igjen, unntatt smør og litt hvitost og ble raskt smertefri. Holdt meg unna melkeprodukter til mandag 12. oktober, da skulle jeg prøve en gang til for å sjekke om det var tilfeldig eller ikke. Spiste hvitost på knekkebrødene til frokost og lunsj og 210 gram yoghurt til kvelds. Tirsdag kjente jeg det så smått i hendene og fortsatte med ost til frokost og lunsj, pannekaker til middag og yoghurt til kvelds. I dag har jeg vært aldeles maroder i hendene! De verker og smerter og begynner å bli stive og stinne kjenner jeg.
 
Tok en prat med min homøopat-venninne og det første hun sa var - "Homogenisert melk?" Jepp. Hun bekreftet det jeg selv har kjent på kroppen - jeg tåler hvitost og smør for det lages av ikke-homogenisert melk, men all melk på kartong, yoghurt, rømme osv. lages av homogenisert melk og det er det jeg reagerer på. Jeg lurte jo på kremfløte da, det blir liksom ikke ordentlig jul uten riskrem etter julemiddagen (jeg hadde spist det uansett den ene gangen i året!) og hun mente at det ble lagd av ikke-homogenisert melk så det skulle gå bra! Hurra!
 
Men altså - vanlig melk og yoghurt - nei takk for min del.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar