På atv'n!

torsdag 14. mars 2024

Litt mer lavkarbomat

 Hadde tenkt å ha kyllinggryte i går, men da jeg kom hjem var mannen ikke sulten, han hadde spist pizza på jobb, den slasken! ;o) Så da laget jeg en kjapp omelett, besto av 2 egg, litt rester av blomkål og brokkoli og en god neve grønnkål + 2 skiver cheddar og 2 skiver vanlig hvitost. Pluss salat selvfølgelig! Ble god og mett resten av kvelden!


I dag ble det kyllinggryte da, det er så god! Det er lenge siden jeg har laget denne nå og da er det jo ekstra godt! Lagde en stor porsjon så vi har til i morgen også, alltid kjekt! Gryta består av kylling, løk, paprika, tomatpure, creme fraiche, buljong, litt vann, krydder og sukrin gold + en boks svarte bønner. Ble servert med blomkålris og salat. Blomkålrisen hadde jeg i fryseren, kjøpte blomkål for en stund siden da det var billig, raspet i foodprosessoren og la i fryseren. Når den skulle brukes nå så tømte jeg ønsket mengde i en kasserolle, kokte opp vann i vannkokeren og helte over og lot det stå 2-3 minutter. Tømte av vannet i et dørslag med små hull (av typen melsikt) og krydret med salt og pepper. Enkelt og kjapt og veldig godt!


Noen lurer kanskje på hvorfor jeg bruker bønner i maten, det er jo ikke akkurat lavkarbo? Det er helt riktig, men jeg må ha litt karbohydrater i kosten og det tar jeg via rotgrønnsaker, litt frukt og noe bønner, linser og sånt. Grunnen til det er at når jeg spiser helt ketogent så påvirker det hormonene mine så mye at jeg får blødninger! Har testet dette et par ganger nå og joda, etter noen dager med ekstremt lite karbohydrater så kommer blødningene. Og jeg er 55 år og bruker både hormonplaster og hormonspiral for å holde plagene i forbindelse med overgangsalderen unna, så jeg trodde faktisk ikke jeg skulle få akkurat denne bivirkningen av ketogen kost, men det gjorde jeg altså. Så derfor litt karbohydrater, da holder blødningene seg borte. Har holdt på siden november 2022 (!) med å få blødningene under kontroll, satte inn hormonspiralen i juni i fjor og først rundt nyttår nå så det ut til at blødningene hadde gitt seg - så jeg orker ikke begynne på nytt med det, rett og slett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar