På atv'n!

lørdag 14. september 2024

Fremgang i stive hofter!

 Nå husker jeg ikke akkurat når det var jeg oppdaget hvor hinsides stiv jeg har blitt i hoftene, spesielt i høyre hofte, men det kan ha vært like før sommeren eller det kan ha vært på sensommeren, husken er ikke hva den en gang var...

I alle fall - jeg skulle gjøre den øvelsen som kalles knestående rygghev hvor man står på alle fire, løfter motsatt arm og bein strakt ut og deretter lar albu og kne møtes. Altså slik:

Og deretter krummer man ryggen og fører armen bakover og beinet fremover slik at albuen og kneet møtes under magen. Venstre kne klarte å møte høyre albu sånn greit nok, så vidt, men høyre hofte streiket da høyre kne skulle møte venstre albu! Det var stramt og vondt og nesten helt umulig. Og det var flaut! Det er ikke mer enn et år siden jeg fint klarte denne øvelsen!

Nå har jeg holdt på med yoga i drøyt tre uker, den første drøye uka bare 10 min hver morgen, men de to siste har det vært 10 min morgen + 10-30 min om kvelden. I dag gikk jeg løs på et nytt program på youtube, "Styrke-yoga for hele kroppen" fra Yoga med Ane, hun lager yogaopplegg for oss som ikke er 22 år og myke herfra til evigheten lengre. Elsker det!

Jeg var spent da jeg skjønte hvilken øvelse som sto for tur og først ut var venstre kne mot høyre albu og det gikk kjempelett! Jeg grudde meg nesten til høyre kne og venstre albu, men det gikk så lett! Albu og kne kræsjet omtrent, det var ikke noe motstand i musklene! Jeg sier som en kjent skiløper gjorde i sine glansdager - "Barneskirenn!" Det var null problem og gikk som en lek! Herlighet så artig! Tenk at 10-40 min yoga om dagen i 3 uker har gitt så gode resultater! Det gir i alle fall meg masse motivasjon til å fortsette!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar