På atv'n!

tirsdag 28. april 2015

"Bokhandelen på Broadway"

"Bokhandelen på Broadway" av Deborah Meyler (Juritzen 2014) startet veldig lovende. Britiske Esme reiser til New York for å studere kunsthistorie på Columbia universitet, hun har en liten leilighet ved siden av Stella og livet er lyst. Hun forelsker seg snart i Mitchell som kommer fra helt andre samfunnskår enn Esme.
 
Etter kort tid oppdager Esme at hun er gravid og da tar hun seg jobb i yndlingsbokhandelen sin, Uglen. En liten brukthandel med et litt ymse klientell og vi blir kjent med både de ansatte og en del av kundene.
 
Mitchell viser seg å være en vinglepetter uten like og jeg liker ham slettes ikke. Han er en dust som vil at alle skal danse etter hans egen pipe, men kanskje er det litt synd på ham også? Jeg lurte litt en stund på hvordan dette ville gå og selv om det til slutt endte som jeg håpet så var det ikke på den måten jeg hadde håpet.
 
 
Boka var forsåvidt fin, men jeg var skuffet over en del ting, Esme virker innimellom som en helt viljeløs kvinne som hodeløst gjør som mannen sier - hvorfor står hun ikke sterkere opp for seg selv? Tror hun virkelig på de frasene Mitchell lirer av seg? Hadde det vært Esme som hadde gått fra Mitchell så hadde jeg likt boka mye bedre - da hadde dama htt litt bein i nesa!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar