På atv'n!

mandag 20. april 2015

Småfuglene

Det er så koselig med småfuglene og i helgen har vi brukt en del tid på vedlikehold og snekring av fuglekasser. Vi hadde fra før en på hytta og en hjemme og jeg hadde lyst til å lage en til og henge opp på hytta og det gjorde vi i helgen. Har dessverre ikke så mange bilder her og nå, skal laste dem over senere i dag og komme med flere bilder av happeningen, men jeg tok noen mobilbilder etter at vi hadde renset de gamle kassene.
 
I kassen som heter Fuglebo I var det 2 gamle reder og der fant vi i hvert rede ett lite, lyseblått egg av svart-hvit fluesnapper, her er de ved siden av et vanlig lite telys:
 

Og da vi kom hjem i går kveld var det rett ut i fuglekassen Kvitrebo og tømme den også, den har hengt i flere år og det har ikke vært aktivitet der i fjor og heller ikke så langt i år. Der var det muligens 3 gamle reder og der fant vi to bittesmå kjøttmeisegg, her ved siden av et kronestykke:
 
 
Jeg skjønte jo at eggene var små, fuglene er jo bare små dunballer, men at eggene skulle være SÅ små hadde jeg ikke tenkt over! Vi har overhodet ikke sett aktivitet i Kvitrebo tidligere i år, men i morrest da jeg sto opp var en blåmeis i full gang med å undersøke kassen! Den tittet vel og lenge, flere ganger og jeg er veldig spent på om den finner kassen verdig. Hullet er litt stort (32 mm) så det spørs om det kommer en kjøttmeis eller en fluesnapper og kaster den ut i så fall...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar