På atv'n!

torsdag 4. juni 2015

Tjoho!

Var ute på en liten sykkeltur med kamera og kikkert i ettermiddag og så mange flotte fugler (igjen!)! Den største overraskelsen fikk jeg da jeg kom hjem og fikk lagt bildene over på pc'n og fikk sett nærmere på dem.

Jeg hadde bl.a. stått ganske nære en fuglekasse og fikk tatt et par bilder i det en fugl fløy inn i den og kom ut igjen, men rakk ikke å se hva slags fugl det var, prøvde å zoome på selve kameraet, men skjermen der er så liten at jeg ikke kunne se det.

Gleden var stor da jeg kom hjem og bildene viste dette:


En pilfink hann som var innom "hjemme" med mat til fruen som ligger og ruger!


Den er veldig lik en vanlig gråspurv, men har brun hette og svarte kinnflekker og jeg har lenge ønsket å se en pilfink og plutselig var den der! 

På veien hjem igjen så jeg en stor flokk svaler eller seilere som jeg fikk knipset i farta, men da jeg kom hjem og så på bildene klarte jeg ikke å bli enig med meg selv om hva det var. Tårnseilere? Eller taksvaler? Med litt hjelp fra facebookgruppa "Fugler i Trøndelag" (igjen!) fikk jeg svaret - det var begge deler!

Tårnseiler:


og taksvale:


Har fått plusset mange nye arter på fugler-jeg-har-sett-lista i det siste - artig! Gråspurven er jo ikke ny for meg, men i dag opplevde jeg noe nytt - jeg hadde parkert sykkelen ved et gammelt naust og da jeg kom tilbake oppdaget jeg at det var en fuglekasse bare 3-4 meter unna sykkelen og i den pep det mange små spurveunger! Jeg holdt på å ta på meg sykkelhjelmen og brukte tydeligvis for lang tid for med ett satt det 4 (!) spurver i treet like ved naustveggen og de kjeftet som bare det! Jeg tok med meg sykkelen og gikk et lite stykke unna og da roet de seg ned og jeg tok frem kameraet igjen. Da jeg kom hjem leste jeg at de kan oppføre seg akkurat sånn om de blir forstyrret. Unnskyld!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar