Ut på tur - aldri sur!

Ut på tur - aldri sur!

lørdag 17. september 2016

Kosthold

Kosthold er viktig. Jeg har de siste årene bare innsett mer og mer at det er mye mer viktig enn mange av oss er klar over - meg selv inkludert. Jeg har aldri vært direkte overvektig (med unntak av det første året etter at jentungen ble født), men med bare 152 cm å fordele kiloene på skal det ikke mye til før det henger litt her og buler litt der.

Jeg skal ikke si at jeg har prøvd alt, for det har jeg ikke, men da Lille Gubben snuste på 5:2-dietten så hang jeg meg på. Varte ikke mange dagene, var jo ikke på noen måte i stand til å trene de dagene jeg spiste bare 4-500 kalorier og heller ikke dagen etter. Det funker for noen, men ikke for meg.

Har prøvd lavkarbo, lchf (low carb, high fat), funka forsåvidt litt, jeg var mett lenge etter ett måltid og magen fungerte ypperlig, gikk vel ned 3 kg, men samtidig var beina helt kraftløse og selv etter 3 mnd var jeg ikke i stand til å trene eller løpe. Så det ble skrinlagt.

Fedon? Jo, jeg tror han har mye rett i det han sier, men dette med glykemisk indeks er ikke noe man skjønner sånn umiddelbart, jeg har ikke klart å finne logikken der, for meg blir det for komplisert i hverdagen. Jeg tror han har forenklet det nå i forhold til i starten og han har jo også kommet med Eurodiet-konseptet hvor man kan kjøpe ferdige måltider og erstatninger og få hjelp til å legge opp et kosthold som skal få en ned i vekt. Nå er ikke det noe jeg trenger, men jeg har lest litt om det og må si at jeg stusser veldig på en del av disse produktene da det går mye i barer, kjeks, puddinger og slikt. Det må da være bedre å spise ordentlig mat?

Grete Roede? Det er mange som har slanket seg mye med Grete Roede-kurer og mange som går opp igjen etterpå. Men også her har jeg inntrykk av at oppleggene er bedre i dag enn de var tidligere, med oppfølgingskurs og greier.

Det siste året har det sneket seg på 3-4 kg som jeg helst vil ha bort og jeg syntes da virkelig jeg spiste lite og trente mye, men det hjalp ikke, vekta sto pal. For drøye to uker siden tok jeg i bruk en kaloriteller på nettet (My Fitness Pal) og der kunne jeg oppgi høyde, dagens vekt, ønsket vekt og dato for denne. Deretter regnet den ut for meg hvor mange kalorier jeg kan spise daglig for å nå dette målet.

Jeg er kanskje en enkel sjel, men for meg har det hjulpet! På disse to ukene har jeg gått ned litt over 1 kg og er kjempefornøyd med det. Jeg er ikke fanatisk og noen dager går jeg litt over, andre dager ligger jeg under. De dagene jeg trenger får jeg spise litt mer sier MFP, men det er ikke alltid jeg gjør det allikevel.

Det som overrasket meg da jeg så nærmere på matinntaket disse to ukene var at jeg faktisk spiser lavkarbo! Definisjonen på lavkarbo er nemlig et kosthold som inneholder mindre enn 150 gram karbohydrater om dagen og jeg har i disse dagene ligget på et snitt på 110 gram karbohydrater. Og da spiser jeg vanligvis knekkebrød med kaviar og hvitost til 1-2 måltider om dagen, prøver å få i meg salat et par ganger i uka, spiser mye grønnsaker til middagen og gjerne rent kjøtt / fisk / egg / kylling. Bruker kun smør/bremykt og olivenolje av fett. Spiser slett ikke mengder med fett, som noen tror man gjør på lavkarbo, men bruker fett når jeg steker maten, spiser avokado i salaten og det går med en del egg innimellom. Spiser dog veldig lite vanlig brød, poteter, ris og pasta og Lille Gubben og jeg har blitt enige om å slutte å kjøpe smågodt så det har vi ikke gjort på lenge! Og vi savner det overhodet ikke heller! Er ikke fanatisk på noen måte og kan godt ta en sjokoladebit i helgen, men det frister ikke så mye lengre som det gjorde før. Jo mindre søtt man spiser, jo mindre søtsug får man!

Jeg tror jeg har havnet på en salig blanding av lavkarbo, Fedon og Grete Roede rett og slett! Kroppen fungerer fint, jeg har et joggemål i løpet av oktober (det målet har jeg lekt med i tankene før, men har aldri trodd at jeg seriøst skulle være i stand til det, men vi får se...) og jeg føler meg i toppform!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar