På atv'n!

onsdag 20. mars 2019

Bjørg fra Den norske dukkefabrikk

Det hender jeg stikker innom Fretex på vei til jobb når jeg har seinvakt, det hender jeg finner en fuglebok eller noe annet småtteri og nå er det lenge siden jeg har vært der så i dag bestemte jeg meg for å ta turen innom.

Tuslet bort i kroken med leker, det er alltid dit jeg går først, har ikke hatt hellet med meg så langt, mn håper jo alltid at jeg skal være heldig å finne noe der. De holdt på å skifte ut innholdet i glasskapet så det var tomt, men på golvet sto to kasser med dukker og jeg tok en kjapp titt og stanset brått opp. Var det ikke noe kjent der? Sank ned på kne og løftet forsiktig unna en nyere dukke og kunne konstatere at jeg hadde rett og satte nesten i et hyl! Det var Bjørg fra Den norske dukkefabrikk!

Jeg tok henne forsiktig opp og hun var aldeles nydelig! Hun hadde på seg en liten kjole som meget mulig er fra den tiden hun ny, om den er fabrikksydd vet jeg ikke, eller på den tiden ble jo dukketøyet sydd hjemme hos kvinner som fikk betalt pr. plagg, men trykknappene er ganske amatørmessig isydde.


Da jeg så nøyere på henne oppdaget jeg at hun mangler glasset / plasten som skal være på øynene hennes, men det er ikke så veldig synlig med mindre man ser godt etter. Disse skal være vanskelige å få tak i og vanskelige å sette på, så jeg tenker jeg lar henne bare være.


Hun mangler også noen øyenvipper og har litt rester etter en svart (?) parykk på hodet, men ellers ser hun helt flott ut med tanke på at hun er på min alder. Hun er stram og fin i strikkene og i halsen og så vidt jeg har sett har hun ingen flekker eller noe. Alle fingrene er i god behold og munnen er en knallrød rosenknopp med to små, hvite tenner.

Jeg ga 300,- for henne, nå er jeg ikke sikker på hva Bjørg-dukkene går for, men at det var et godt kjøp - det er jeg sikker på! Nå står hun sammen med noen av de andre dukkene, men hun skal få seg undertøy og noen ny klær hun også, jeg har nok noe som passer og jeg har også noen stoffbiter liggende som jeg kan sy noe av. 

1 kommentar:

  1. Har kjøpt både Nora og Bjørg dukken har betalt mellom 250 og 350

    SvarSlett